21. december 2022

Anja er kandidat i STEM-undervisning: Det har åbnet en verden af muligheder 

Uddannelse

Som en af de allerførste blev Anja i sommeren 2022 kandidat i STEM-undervisning. Nu underviser hun kommende lærere på UCL og håber at være med til at udvikle naturfagsundervisningen i Danmark.  

Anja Rousing Lauridsen
Jeg vil rigtig gerne være med til at udvikle naturfagsundervisningen i Danmark i en mere problemorienteret retning, fortæller Anja Rousing Lauridsen.

Det var ikke med et bestemt karrieremål i tankerne, at Anja Rousing Lauridsen sagde sit lærerjob op og flyttede til Fyn for at blive kandidat i STEM-undervisning. Men med kandidatgraden og en ansættelse på UCL i hus, er det tydeligt for hende, at uddannelsen har åbnet døre.  

“Det har givet mig ny viden og inspiration inden for naturfagsdidaktik. Det har givet mig venskaber og netværk på tværs af landet, og det kan jeg helt sikkert bruge. Jeg er blevet opdateret, så det synes jeg er vildt givende,“ fortæller hun.  

“Nu sidder jeg som underviser på læreruddannelsen. Det er rigtig fedt at have haft nogle af Danmarks førende undervisere og forskere inden for naturfagene på kandidatuddannelsen og nu have mulighed for at arbejde sammen med dem.” 

 

Forske og undervise 

Anja Rousing Lauridsen er ansat som adjunkt på UCL, og kan om et par år skrive en lektor-anmodning. Samtidig går hun med en drøm om at kunne få lov til at skrive en ph.d.  

“Det havde jeg aldrig troet, jeg skulle,” fortæller hun.  

“Jeg kommer ikke fra en akademisk familie som sådan, så det er egentlig ikke en verden jeg kender til. Men jeg føler, jeg er blevet taget godt imod. Arbejdet på UCL giver mig mulighed for at undervise, hvilket jeg elsker, men samtidig kan jeg også stifte bekendtskab med forskning- og udviklingsarbejdet. Det er en ny verden fuld af muligheder, der har åbnet sig.” 

Essensen af kandidaten 

På læreruddannelsen i Odense underviser Anja Rousing Lauridsen blandt andet på et STEM- specialiseringsmodul. Og det er et match, der passer godt med hendes erfaringerne fra kandidatstudiet.  

“Jeg har taget essensen af det, jeg selv tager med fra kandidaten på to år, og kogt det ned til et specialiseringsmodul på 10 ECTS,” fortæller hun.  

“De studerende siger, at det har været rigtig fedt. Og jeg synes, det er rigtig fedt at have mulighed for at arbejde på tværs af fagene og tale med de studerende om, hvad det giver af muligheder og udfordringer, og hvad det betyder for mødet med eleverne, forældrene samt kollegerne og ledelsen på skolerne.” 

Fra fag til problem 

På UCL’s STEM-specialiseringsmodul er der fokus på at skabe større sammenhængskraft mellem naturfagene og udnytte synergieffekter på tværs af de naturfaglige og matematiske områder. Det er et fokus som Anja Rousing Lauridsen ser perspektiv i.  

“Jeg vil rigtig gerne være med til at udvikle naturfagsundervisningen i Danmark i en mere problemorienteret retning, hvor eleverne kan se meningen og brugbarheden med det, de lærer i undervisningen, og være i stand til at bruge deres kompetencer uden for skolen.” siger hun.  

Bygge bro til praksis 

Efter at have taget springet fra lærer til læreruddanner håber Anja Rousing Lauridsen også at være med til at gøre læreruddannelsen endnu bedre generelt.  

Det har givet mig ny viden og inspiration inden for naturfagsdidaktik

Anja Rousing Lauridsen

De sidste års debat om praksischok har fået både undervisere og forskere til at kalde på en mere blød overgang mellem læreruddannelsen og folkeskolen. Tidligere undersøgelser har vist, at hver 4. lærer overvejer at forlade folkeskolen indenfor de første år, og at en stor del af nye lærere har svært ved at få fodfæste i professionen. 

“Jeg er rigtig glad for min læreruddannelse og alt det, jeg lærte, men ude i praksis kan det være svært at få den ideelle undervisning til at lykkes i hverdagen. Jeg vil gerne være med til at bygge bedre bro mellem grundskolen og læreruddannelsen. Og det kan jeg her på UCL,” fortæller Anja Rousing Lauridsen. 

 

Emner