31. januar 2023

Kandidat i STEM-undervisning: Jeg var sulten efter at udvikle mig 

Uddannelse

Med en kandidat i STEM-undervisning er Marie-Louise Krarup gået fra at være rutineret grundskolelærer til at være ny i rollen som læreruddanner.  

Marie-Louise Krarup
Kandidatuddannelsen har givet Marie-Louise Krarup lyst til at skrive en ph.d. på sigt.

Marie-Louise Krarup havde egentlig planlagt at tage uddannelsen i STEM-undervisning som erhvervskandidat – fire års studier på deltid og undervisning i folkeskolen ved siden af. Allerede første dag gik det op for hende, at hun ikke havde tålmodighed til den plan.  

“Jeg var sulten efter at bygge noget på min faglighed, og jeg havde lyst til at rykke mere på min udvikling,” fortæller Marie-Louise Krarup, der blev færdig som kandidat i sommeren 2022.  

Efter en snak med sin daværende leder tog Marie-Louise Krarup orlov og skiftede til den toårige kandidat efter første semester. 

“Jeg havde gået i nogle år med en erkendelse af, at jeg ved mange ting på 9. klasses niveau,” siger hun.  

“Jeg har taget nogle kurser tidligere, men jeg havde savnet en mulighed for at bygge ovenpå for os naturfagslærere. Så da jeg så den her kandidat, tænkte jeg, det her skal jeg.” 

 

Ville ikke tilbage til folkeskolen 

Allerede inden de første sider af specialet er skrevet færdig, var Marie-Louise klar over, at hun ikke ville tilbage og undervise i folkeskolen.  

“Jeg kunne mærke, at jeg ikke skulle blive fultidslærer igen,” siger hun.  

“Jeg var meget grebet af at være med til at forske, udvikle og afprøve metoder, som kommer flere til gavn end den 8. klasse, man lige står i. Og give det videre til nogen, som kan udbrede det.” 

Gennem et studiejob i LabSTEM Nord havde Marie-Louise Krarup fået tilbud om at fortsætte karrieren som forskningsassistent. Men hen imod slutningen af specialet bliver hun fanget ind af et opslag om en underviserstilling på UCN i Aalborg. 

“Jeg vidste ikke helt, hvordan det ville være i nogle af de to stillinger. Det var to fremmede og meget forskellige verdener for mig,” siger Marie-Louise Krarup.  

“I sidste ende kunne jeg mærke, at jobbet på UCN virkede som en naturlig forlængelse af at være folkeskolelærer. Og nu er jeg rigtig glad for at være her. Det er virkelig fantastisk.” 

Genopfrisker fagviden 

Indtil videre har Marie-Louise Krarup på UCN undervist flere hold i fysik – et fag hun selv underviste elever i på udskoling.  

“Jeg har meget undervisningserfaring at trække på og mange eksempler, jeg kan tage frem. Det er i det fagfaglige, hvor jeg lægger mest energi i min forberedelse,” fortæller Marie-Louise Krarup, der godt kan mærke, at hun i modsætning til mange af sine kollegaer ikke har taget en fagkandidat i fx fysik.  

Jeg var meget grebet af at være med til at forske, udvikle og afprøve metoder, som kommer flere til gavn end den 8. klasse, man lige står i.

Marie-Louise Krarup

“Jeg har en kandidat i nogle bredere didaktiske metoder. Så jeg har ikke noget problem med at stå og undervise, men jeg skal stadig finde det rigtige fysikfaglige niveau. Og det er lidt modsat de andre undervisere, som har en kandidat i et fag, og så skal de i gang med at lære, hvordan man underviser,” siger hun.  

“Lige nu er jeg ny, så jeg læner mig op ad de andre. Og så supplerer jeg med nogle kurser, så jeg kan genopfriske min faglige viden.” 

Fra strategi til lærer 

Det nye job, kandidaten og særligt specialet har givet Marie-Louise Krarup lyst til at gå mere i retning af forskning.  

“Jeg har gået og leget med tanken om en ph.d. på et tidspunkt. Det kunne komme til at handle om udbredelsen af STEM-undervisning,” fortæller hun.  

“Det, jeg har opdaget, er, at der er ret langt fra de nationale indsatser omkring STEM-undervisning og så ned til den menige lærer. Jeg har ikke fornemmet, at det er dryppet ret langt ned ad endnu. Så jeg synes, det er interessant at se på, hvordan man kan komme til at implementere det i praksis, når man er udfordret af en skemastruktur.” 

Indtil da har Marie-Louise Krarup flere muligheder for at dyrke den tværfaglige tilgang til undervisning, som hendes kandidatuddannelse lægger vægt på. Igennem naturfagsakademiet NAFA har hun fået mulighed for at arbejde med fællesfaglig og tværgående undervisning. Samtidig har UCN vedtaget en forskningsstrategi, der har fokus på STEAM. 

“Så jeg kan godt se for mig, at undervisning kommer til at glide i baggrunden på et tidspunkt. Lige nu har jeg det dog fint med at stikke fingeren i jorden, der hvor jeg nu er landet,” siger Marie-Louise Krarup.  

Emner