Hvad skal der til for at studerende lærer?: Didaktiske forudsætninger for udformning af fysiske og psykiske rammer for universitetsundervisning
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Jens Dolin - Foredragsholder
Undervisning skal gerne medføre læring hos den studerende, men relationerne mellem undervisning og læring er ret komplekse. Læring foregår uafbrudt, også uden for undervisningen, hvorimod ikke al undervisning resulterer i læring.
Fra didaktik og pædagogik har vi i dag en omfattende forskningsbaseret viden om, hvordan man lærer, og hvilke undervisningsformer vi bør benytte os af, fx at studerende skal være aktive, og at der skal være afveksling og variation i undervisningsformer. Dette har betydning for de krav, der stilles til de fysiske og psykiske rammer. En optimal og fremtidssikker fysisk planlægning og indretning af universiteternes undervisningsmiljø bør derfor basere sig på viden fra didaktik og pædagogik. Dette oplæg giver en status på denne viden målrettet konferencens tema.
Fra didaktik og pædagogik har vi i dag en omfattende forskningsbaseret viden om, hvordan man lærer, og hvilke undervisningsformer vi bør benytte os af, fx at studerende skal være aktive, og at der skal være afveksling og variation i undervisningsformer. Dette har betydning for de krav, der stilles til de fysiske og psykiske rammer. En optimal og fremtidssikker fysisk planlægning og indretning af universiteternes undervisningsmiljø bør derfor basere sig på viden fra didaktik og pædagogik. Dette oplæg giver en status på denne viden målrettet konferencens tema.
21 aug. 2011
Begivenhed (Konference)
Titel | NUAS Det nordiska universitetsadministratörssamarbetet |
---|---|
Dato | 21/08/2011 → 23/08/2011 |
Afholdelsessted | Biocentret |
By | København |
Land/Område | Danmark |
ID: 93440787