Integreret naturfag i grundskolen - forslag til et sprog samt eksempler fra Norge og Irland

INDsigt ved Dorte Salomonsen og Christina Frausing Binau, Astra.

Dorte SalomonsenTværfagligt, fællesfagligt, fagoverskridende eller integreret naturfag - kært barn har mange navne, og ofte er det uklart, hvad der menes, når diskussionen om fordele og ulemper raser. På dette INDsigt-seminar præsenterer vi et redskab til analyse af integrerede naturfagslæreplaner, som vi har udviklet i forbindelse med vores master. Redskabet tilbyder et sprog, vi kan bruge, når vi skal forstå  international litteratur og andre landes integrerede læreplaner - og ikke mindst diskutere integreret naturfag i dansk sammenhæng.

Vi præsenterer også resultaterne af vores undersøgelse af integrerede naturfagslæreplaner i Norge og Irland. Norge har haft integreret naturfag i mange år, og i Irland er en reform fra 2016 i gang med at integrere Science for alvor.

Deltagerne inviteres til at afprøve redskabet ved at diskutere den aktuelle situation på Danmarks naturfagsarena og til at drøfte, hvad vi kan lære af Norge og Irlands integrerede naturfag.

Du kan læse mere i masterafhandlingen "Integreret naturfag i Danmark?", som er udgivet i IND's studenterserie.

Deltagelse i seminaret er gratis, og vi beder om en tilmelding senest 3 hverdage før, så vi kan disponere kaffemængden :-)