Er gymnasieelever i stand til at producere forskningsresultater? Projekt REAL SCIENCE har et bud på et svar

INDsigt ved Maria Rytter, Statens Naturhistoriske Museum

Portræt af Maria RytterCitizen science-projektet REAL SCIENCE samt undervisningsforløbet DNA & liv giver gymnasieelever mulighed for at arbejde med autentiske forskningsmetoder og –data. Eleverne bliver lukket ind i forskningens maskinrum og i stedet for at reproducere eksisterende viden, bliver de til medproducenter af ny viden i tæt samarbejde med forskere på Statens Naturhistoriske Museum og universitetet.

Projektet har fra start mødt mange udfordringer og tvivl: Er gymnasieelever i stand til at producere forskningsresultater? Kan citizen science bruges til andet end dataindsamling? Kan videnskabelige spørgsmål harmonere med elevernes motivation og engagement?

I løbet af oplægget vil vi dele vores erfaringer ved at bruge citizen science som metode til at lade gymnasielever blive en del af en forskningsproces. Vi fortæller om projektets udfordringer og lægger op til debat om, hvorvidt det giver mening at lade almindelige borgere bidrage til videnskabelige spørgsmål.

BEMÆRK ADRESSE:  Nærmere oplysninger følger. Vi regner med at det bliver Niels Bohr Bygningen, Rådmandsgade 64, 2200 Kbh. N., lokale 01.0.H.154
(IND flytter efter planen fra Observatoriet til Niels Bohr Bygningen i foråret 2020).

Deltagelse i INDsigt-seminarrækken gratis. Vi beder om en tilmelding senest 3 hverdage før, så vi kan disponere kaffemængden :-)