Er gymnasieelever i stand til at producere forskningsresultater? Projekt REAL SCIENCE har et bud på et svar

INDsigt ONLINE ved Maria Rytter, Statens Naturhistoriske Museum

Portræt af Maria RytterCitizen science-projektet REAL SCIENCE samt undervisningsforløbet DNA & liv giver gymnasieelever mulighed for at arbejde med autentiske forskningsmetoder og –data. Eleverne bliver lukket ind i forskningens maskinrum og i stedet for at reproducere eksisterende viden, bliver de til medproducenter af ny viden i tæt samarbejde med forskere på Statens Naturhistoriske Museum og universitetet.

Projektet har fra start mødt mange udfordringer og tvivl: Er gymnasieelever i stand til at producere forskningsresultater? Kan citizen science bruges til andet end dataindsamling? Kan videnskabelige spørgsmål harmonere med elevernes motivation og engagement?

I løbet af oplægget vil vi dele vores erfaringer ved at bruge citizen science som metode til at lade gymnasieelever blive en del af en forskningsproces. Vi fortæller om projektets udfordringer og lægger op til debat om, hvorvidt det giver mening at lade almindelige borgere bidrage til videnskabelige spørgsmål.

BEMÆRK AT INDSIGT DENNE GANG AFHOLDES ONLINE VIA ZOOM:  Grundet Coronasituationen i København har vi valgt at gennemføre seminaret som et online seminar via Zoom. Vi sender zoom-link ud til de tilmeldte dagen før seminaret.

Deltagelse i INDsigt-seminarrækken gratis. Vi beder om en tilmelding senest 3 hverdage før, så kan sende zoom-link ud. Kaffe og forplejning må vi bede deltagerne selv om at sørge for:-)