Er naturfaglig kompetence målbar? - et indlæg som forsvar for kompetencebegrebet

INDsigt ONLINE ved Steffen Elmose, Professionshøjskolen UCN

Oplægget vil omhandle en kort historisk redegørelse for udviklingen af det naturfaglige kompetencebegreb i dansk kontekst igennem de sidste knapt 20 år. I 2013/14 møder det danske naturfaglige kompetencebegreb et OECD/EU-inspireret kompetencebegreb, og bliver tilsidesat, da det internationale bliver indført i det danske uddannelsessystem. Den internationale kompetenceforståelse adskiller sig fra det danske dannelsesinspirerede på væsentlige punkter, som der i oplægget bliver redegjort for.

Fra 2013 til 2019 skulle danske naturfagslærere forsøge at planlægge, undervise og evaluere med nogle målsætningskategorier, som var mangelfuldt defineret, adskilt og forklaret fra BUVM´s side. Manglerne afhjalp ikke lærernes evalueringsproblemer, hvilket påvises i 2 rapporter (Rambøll, 2018; Rambøll & KP, 2019) og uddybes i et kvalitativt studie (Elmose, in press). I 2019 revideres faghæfterne for naturfagene med klare forbedringer af definitioner, målformuleringer og forklaringer fra BUVM´s side.

På seminaret vil vi vil diskutere, om de nye formuleringer kan forventes at føre til en bedre operationalisering af kompetencemålene og bedre muligheder for at evaluere dem til fælles prøve i 9. klasse.
Og hvis det naturfaglige kompetencebegreb ikke kan bruges til at måle elevernes kompetencer med, skal det så bibeholdes som mål for elevernes læring i naturfag?

BEMÆRK AT INDSIGT AFHOLDES ONLINE VIA ZOOM (ELLER TILSVARENDE):  Grundet Coronasituationen gennemføres INDsigt-seminarerne foreløbigt online. Vi sender et link ud til de tilmeldte dagen før seminaret.

Deltagelse i INDsigt-seminarrækken gratis. Hvis vi har din  tilmelding senest senest torsdag, så sender vi mødelink ud fredag. Ved senere tilmelding, sender vi mødelink ud mandag formiddag.
Kaffe og forplejning må vi bede deltagerne selv om at sørge for:-)