Fiktion og videnskab - Hvordan æstetiske formater kan give forskningsformidlingen slagkraft?

INDsigt HYBRID ved Sabrina Vitting-Seerup, Institut for Naturfagenes Didaktik og Ren Snak.

Sabrina Vitting-SererupPandemi. Klimakrise. Massemigration. Sexisme, racisme og social uretfærdighed. Vi lever i en tid, der efterspørger løsninger fra forskningsverden! Men de problemer forskningen skal løse kræver en tværfaglighed, der kun alt for sjældent udfolder sig på landets universiteter. Samtidig skal forskere kunne formidle på måder der også kan få vaccineskeptikere og klimafornægtere i tale.

I det spirende forskningsfelt ”sustainability science communication” finder vi en måske lidt vild idé: Brug film, litteratur, kunst, teater, musik og tegneserier til at skabe nye samspilsformer og stærkere formidling. Billeder og historier har nemlig et transformativt potentiale, der kan overskride fagområder og skabe nye fremtidsforestillinger.

Kan folk tage den slags formater seriøst? Og hvordan ser det overhovedet ud i praksis? Det arbejder Sabrina Vitting-Seerup med i sin postdoc på Institut for Naturfagenes Didaktik – og det er det, vi skal teste i workshoppen på denne INDsigt. Ved siden af sin stilling har Sabrina sit eget forskningsformidlingsfirma og har vundet en række priser for sin forskningsformidling.

Denne workshop består af et oplæg om æstetiske formater i naturvidenskabelig formidling og undervisning og fører derefter deltagerne igennem et par øvelser, der viser, hvordan æstetiske formater kan bruges i praksis.

FORMAT: HYBRID
Angiv i tilmeldingens kommentarfelt, om du regner med at deltage fysisk, eller om du kun har mulighed for at deltage online. Så sender vi nærmere information og evt. link.
Vi anbefaler, at man deltager fysisk, hvis man har mulighed for det og coronasituationen tillader det.

Det fysiske seminar afholdes hos Institut for Naturfagenes Didaktik i Niels Bohr Bygningen:
Rådmandsgade 64, 2200 Kbh. N.  Find vej: Kort og rejseplan

Deltagelse i INDsigt-seminarrækken gratis. Vi vil gerne have din  tilmelding senest torsdag den 3. marts, så vi kan forberede seminaret bedst muligt.