Om Institut for Naturfagenes Didaktik
IND er placeret under Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet og er Danmarks største naturfagsdidaktiske enhed. IND's forskningsområde er naturvidenskabernes didaktik, videnskabsteori, digital uddannelse og universitetspædagogik, og instituttet underviser i fagdidaktik, videnskabsteori og formidling på fakultetets BA- og KA-uddannelser.- Gennem forskning, undervisning, udvikling og formidling arbejder IND på at øge kvaliteten i naturfagsundervisningen på alle niveauer med hovedvægt på universitets- og gymnasialt niveau.
- IND bidrager til den universitetspædagogiske og didaktiske udvikling på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet og på Københavns Universitet som helhed som det ene af tre universitets-pædagogiske enheder på KU.
- IND står for den fagdidaktiske del af uddannelsen af kommende gymnasielærere på SCIENCE og kører en masteruddannelse for gymnasielærere i science-undervisning.
Derudover uddanner instituttet formidlere i fagdidaktik, kommunikation og videnskabsteori.
Hvad er de naturvidenskabelige fag?
Under denne betegnelse regner vi alle de fag, der typisk findes under naturvidenskab, for eksempel: Biologi, Datalogi, Geografi, Geologi, Idræt, Fysik, Kemi, Matematiske fag, inkl. forsikringsmatematik og statistik. Men derudover er der ingen faste afgrænsninger.
International forskningsevaluering
I 2023 udførte et internationalt panel af eksperter en omfattende forskningsevaluering af instituttet. Panelet bestod af:
- Professor Ellen Karoline Henriksen, Universitetet i Oslo (formand)
- Professor Sarah Davies, Universitetet i Wien
- Professor Don Howard, University of Notre Dame
- Professor Hans-Stefan Siller, Universitetet i Würzburg
Panelet anerkendte IND som et ambitiøst forskningsmiljø, der gennemgår en transformativ udvidelse. Siden den forrige evaluering har IND forbedret sin forskningskvalitet, øget mængden af ansatte og udviklet sig til et internationalt anerkendt forskningsmiljø.