GATEtools er ressourcer til undervisere for at skabe STEM-undervisning for alle - baseret på forskning i projektet GATE.
GATE - Gender Aware Teaching for Equity in Science and Engineering
Danmark sakker bagud internationalt i forhold til antallet af kvinder, der vælger en naturvidenskabelig eller teknisk videregående uddannelse. Forskningsprojektet GATE skal undersøge, hvorfor unge kvinder, der har tilvalgt naturvidenskaben i gymnasiet, ikke ender med at gøre karriere inden for STEM-feltet.

Mange unge kvinder gennemfører naturvidenskabelige studieretninger på gymnasiet (stx og htx) med succes og med høje karakterer i matematik og naturvidenskab, men kun en tredjedel af disse vælger en videregående uddannelse inden for STEM.
GATE skal – på grundlag af forskningsresultaterne – føre til konkrete ændringer i undervisningen i naturvidenskab på gymnasieniveau med det sigte at både unge kvinder og mænd inkluderes og understøttes i deres aspirationer for naturfagene.
Projektdeltagere
|
Lene Møller Madsen, professor Lene er ph.d. i geografi og kvalitativ forsker. Hendes primære forskningsinteresse er studerendes læreprocesser og deres mulige måder at blive medlemmer af disciplinære naturvidenskabelige kulturer på; derfor er akademisk navigation, identitetsprocesser og brugen af feltarbejde centrale. Hun arbejder med læreruddannelser på både ungdoms- og videregående niveau. Hun er i øjeblikket involveret i de to projekter GATE og Geographies of Internationalisation, der begge beskæftiger sig med ulighed i forskellige sammenhænge. |
|
Henriette Tolstrup Holmegaard, professor og forskningsgruppeleder Henriettes er ph.d. i science education, og hendes forskning centrerer sig om at forstå forskellige børn og unges valgprocesser, transitioner, og møde med kulturelle praksisser i STEM-undervisning og uddannelse. Gennem sin forskning i de identitetsforhandlinger børn og unge bliver præsenteret for i mødet med STEM, stiller hun skarpt på de barrierer, der forhindrer nogle børn og unge i at se sig selv i – og blive set i STEM. Sammen med Lene Møller Madsen leder hun i øjeblikket projektet GATE. Derudover er hun leder af den kvalitative del af projektet SCOPE, samt en del af det britiske projekt ASPIRES 3. |
|
Jonas Niemann, ph.d.-studerende Jonas har de seneste 6 år været gymnasielærer i kemi, og er aktiv i forhold til kemiformidling på fx YouTube. Jonas har skrevet speciale på IND og bringer stærke kompetencer ind i GATE om Kemi-undervisning, gymnasiepraksis og didaktik. I kan læse mere om Jonas her. |
|
Emilie Gertz, postdoc Emilie er ph.d.-studerende på IND, og har siden januar arbejdet på sit projekt under en bevilling fra Novo Nordisk Fonden. Emilies projekt er relateret til GATE, og Emilie vil derfor deltage i udvalgte GATE-møder. Emilie har en baggrund i filosofi og matematik, og har i en årrække arbejdet som videnskabelig assistent på Aarhus universitet, hvor hun bl.a. har undervist i matematikkens videnskabsteori. Derudover har Emilie undervisningserfaring som gymnasielærer fra STX og HTX, hvor hun har arbejdet i en længere årrække. Emilie har produceret første runde empiri i foråret, og er pt. i gang med analysen til det første paper. |
|
Annie Grim Balsen, koordinator Annie assisterer projektet som koordinator. Annie koordinerer alt det praktiske om seminarerne, projektforløbet og alt andet praktisk. |
Projektdeltagere
| Navn | Titel | Telefon | |
|---|---|---|---|
| Annie Grim Balsen | Kontorfunktionær | +4535325836 | |
| Emilie Gertz | Postdoc | +4535320279 | |
| Henriette Tolstrup Holmegaard | Professor | +4535320386 | |
| Jonas Niemann | Ph.d.-stipendiat | +4535329201 | |
| Lene Møller Madsen | Professor | +4535320459 |
Støttet af

GATE har modtaget en fireårig finansiering fra Poul Due Jensens Fond.
Projekt: GATE – Gender Aware Teaching for Equity in Science and Engineering
Periode: September 2022 til december 2027.
Kontakt
Henriette Tolstrup Holmegaard
Professor
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
htholmegaard@ind.ku.dk
+4535320386
Lene Møller Madsen
Professor
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
lmmadsen@ind.ku.dk
+4535320459