GATE - Gender Aware Teaching for Equity in Science and Engineering

Danmark sakker bagud internationalt i forhold til antallet af kvinder, der vælger en naturvidenskabelig eller teknisk videregående uddannelse. Forskningsprojektet GATE skal undersøge, hvorfor unge kvinder, der har tilvalgt naturvidenskaben i gymnasiet, ikke ender med at gøre karriere inden for STEM-feltet.

Mange unge kvinder gennemfører naturvidenskabelige studieretninger på gymnasiet (stx og htx) med succes og med høje karakterer i matematik og naturvidenskab, men kun en tredjedel af disse vælger en videregående uddannelse inden for STEM.

GATE-projektet vil gennem forskning undersøge, hvorfor de unge kvinder, der allerede i gymnasiet har valgt naturvidenskab, afstår fra at fortsætte på naturvidenskabelige og tekniske videregående uddannelser. På den baggrund vil GATE-projektet udvikle, afprøve og implementere en Gender Aware Teaching for Equality-tilgang i naturvidenskab på gymnasiet. Dette vil blive udviklet i tæt samarbejde med naturvidenskabelige lærere i gymnasier på stx og htx.

GATE skal – på grundlag af forskningsresultaterne – føre til konkrete ændringer i undervisningen i naturvidenskab på gymnasieniveau med det sigte at både unge kvinder og mænd inkluderes og understøttes i deres aspirationer for naturfagene.

Projektdeltagere

Lene Møller Madsen, professor

Lene er ph.d. i geografi og kvalitativ forsker. Hendes primære forskningsinteresse er studerendes læreprocesser og deres mulige måder at blive medlemmer af disciplinære naturvidenskabelige kulturer på; derfor er akademisk navigation, identitetsprocesser og brugen af ​​feltarbejde centrale. Hun arbejder med læreruddannelser på både ungdoms- og videregående niveau. Hun er i øjeblikket involveret i de to projekter GATE og Geographies of Internationalisation, der begge beskæftiger sig med ulighed i forskellige sammenhænge.
 

Henriette Tolstrup Holmegaard, professor og forskningsgruppeleder 

Henriettes er ph.d. i science education, og hendes forskning centrerer sig om at forstå forskellige børn og unges valgprocesser, transitioner, og møde med kulturelle praksisser i STEM-undervisning og uddannelse. Gennem sin forskning i de identitetsforhandlinger børn og unge bliver præsenteret for i mødet med STEM, stiller hun skarpt på de barrierer, der forhindrer nogle børn og unge i at se sig selv i – og blive set i STEM. Sammen med Lene Møller Madsen leder hun i øjeblikket projektet GATE. Derudover er hun leder af den kvalitative del af projektet SCOPE, samt en del af det britiske projekt ASPIRES 3.

Jonas Niemann, ph.d.-studerende

Jonas har de seneste 6 år været gymnasielærer i kemi, og er aktiv i forhold til kemiformidling på fx YouTube. Jonas har skrevet speciale på IND og bringer stærke kompetencer ind i GATE om Kemi-undervisning, gymnasiepraksis og didaktik. I kan læse mere om Jonas her.

Emilie Gertz, postdoc

Emilie er ph.d.-studerende på IND, og har siden januar arbejdet på sit projekt under en bevilling fra Novo Nordisk Fonden.  Emilies projekt er relateret til GATE, og Emilie vil derfor deltage i udvalgte GATE-møder. Emilie har en baggrund i filosofi og matematik, og har i en årrække arbejdet som videnskabelig assistent på Aarhus universitet, hvor hun bl.a. har undervist i matematikkens videnskabsteori. Derudover har Emilie undervisningserfaring som gymnasielærer fra STX og HTX, hvor hun har arbejdet i en længere årrække. Emilie har produceret første runde empiri i foråret, og er pt. i gang med analysen til det første paper.

Projektdeltagere

Navn Titel Telefon E-mail
Annie Grim Balsen Kontorfunktionær +4535325836 E-mail
Emilie Gertz Postdoc +4535320279 E-mail
Henriette Tolstrup Holmegaard Professor +4535320386 E-mail
Jonas Niemann Ph.d.-stipendiat +4535329201 E-mail
Lene Møller Madsen Professor +4535320459 E-mail

Støttet af

Poul Due Jensens Fond

GATE har modtaget en fireårig finansiering fra Poul Due Jensens Fond.

Projekt:  GATE – Gender Aware Teaching for Equity in Science and Engineering
Periode:  September 2022 til december 2027.

Kontakt

Henriette Tolstrup Holmegaard
Professor
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
htholmegaard@ind.ku.dk
+4535320386

Lene Møller Madsen
Professor
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
lmmadsen@ind.ku.dk
+4535320459