Forskningsprojektet SCOPE
SCOPE er et stort, nationalt projekt, hvis mål er at undersøge børn og unges science-kapital som den udvikler sig over tid. Den kvalitative del af projektet gennemføres af Institut for Naturfagenes Didaktik og i samarbejde med Københavns Professionshøjskole og VIA University College. Målet at undersøge, hvordan børn og unges ressourcer, erfaringer og baggrunde spiller sammen med deres mulighed for at se sig selv i science. Den første del af SCOPE (SCOPE 1) blev gennemført fra 2019 til 2025. Anden del af SCOPE (SCOPE 2) gennemføres fra 2025 til 2030.
Empirisk grundlag
Den kvalitative del af SCOPE består af to hoveddele. Den ene (børne- og ungedelen) har fokus på børn og unge og deres liv i skolen. Den anden del (familiedelen) har fokus på børnenes og de unges liv uden for skolen, først og fremmest i familierne.
IND står for børne- og ungedelen. Denne del består for det første af workshops, hvor børn og unge, gennem tegninger, essays og brainstorm-øvelser arbejdede med forskellige opgaver om natur, teknologi og naturfag Workshopperne blev gennemført i 15 skoleklasser ved begyndelsen af SCOPE 1. For det andet består den af interviews med elever fra de klasser, som deltog i workshopperne. For det tredje består den af etnografisk feltarbejde i nogle af klasserne, som deltog i workshopperne. I feltarbejdet følger vi børnene og de unge i skolen – i timerne og i frikvarterne.
KP og VIA står for familiedelen. Her interviewes familierne til de børn og unge, som interviewes i børne- og ungedelen.
Produktionen af data i den store SCOPE-undersøgelse vil foregå på et stort antal grundskoler og ungdomsuddannelser med henblik på at kunne undersøge forskelle i science-kapital på tværs af aldersgrupper og skoletyper. Den kvalitative del vil blive gennemført med udgangspunkt i klasser på fem skoler forskellige steder i landet, fordelt på forskellige klassetrin.
Læs mere om designet af den kvalitative del i den første rapport fra projektet: Børn og unges
science-kapital Baselinerapport
Læs om forskere og medarbejdere i SCOPEs kvalitative del.
Det særlige ved SCOPE er, at projektet følger de samme børn og unge over 10 år og i mange forskellige sammenhænge. Det vil skabe unik ny viden om børn og unges forhold til teknik og naturvidenskab og om de barrierer, der forhindrer nogle børn og unge i at se naturvidenskab som noget, der har med dem at gøre.
VIVE står for den kvantitative del af SCOPE. Læs om VIVEs del af SCOPE.
Se SCOPEs ressourcer, resultater og publikationer.
Scope er finansieret af Villum fonden og Novo Nordisk fonden.
SCOPE støttes af

