11. maj 2023

Kandidat i STEM-undervisning: Det er en gave, jeg har givet mig selv

Uddannelse

Pia Frithjof Larsen tog orlov fra folkeskolen for at nørde på kandidatuddannelsen i STEM-undervisning. Nu er hun tilbage i klasseværelset med ny energi og nye ideer.

Pia Frithjof Larsen
Kandidaten i STEM-undervisning gav Pia Frithjof Larsen mulighed for at nørde ned i naturfaglige kompetencer.

Efter 18 år som folkeskolelærer trak Pia Frithjof Larsen stikket. Med to års orlov tog hun kandidaten i STEM-undervisning for at nørde naturfagsdidaktikken på en måde, som den travle dagligdag i klasselokalet ikke tillader.

I dag er hun tilbage bag katederet for at bruge det, hun har lært.

“Jeg har altid været glad for mit lærerjob, så det føltes rigtig at vende tilbage for at fordøje alt det, jeg fik med mig,” siger Pia Frithjof Larsen.

“Jeg tog ikke den her uddannelse for at komme væk fra folkeskolen. Jeg tog den, fordi jeg havde brug for at nørde. Jeg elsker naturfagsundervisning, men hverdagen som lærer kommer ofte til at handle om overlevelse.”

Det er stadigvæk presset at være lærer, og der mangler stadig tid til at føre alle de gode ideer ud i livet. Men kandidaten har givet ny energi og ny inspiration til lærerjobbet, fortæller Pia Frithjof Larsen.

“Jeg har fået rigtig meget med mig, som jeg kan bruge i praksis og som beriger min professionelle hverdag. Jeg har fået lov til at nørde præcis det, jeg håbede på. Og det er fedt at komme ud og bruge det.”

Akademisk blik på praksis

Efter at have været færdiguddannet i næste to årtier, var det en omvæltning at skulle studere igen, fortæller Pia Frithjof Larsen.

“Jeg følte, at jeg skulle lære den akademiske verden at kende fra bunden,” siger hun.

“Men det er meget interessant at træde ind i en verden, hvor de har et akademisk blik på det, jeg har lavet i praksis i så mange år.”

Siden Pia Frithjof Larsen tog sit linjefag i fysik og kemi, har fokus flyttet sig væk fra viden og færdigheder og over mod naturfaglige kompetencer. Det er noget, Pia Frithjof Larsen længe har interesseret sig for, og som hun på studiet har kunne dykke dybt ned i.

“Jeg skrev speciale om naturfaglige kompetencer i elevers livsverdener, og for mig er det det, der gør det så spændende. At jeg kan koble det akademisk med elevernes oplevelse af, hvad der foregår i skolen,” fortæller hun.

Holder gryden i kog

Som en del af sit speciale blev Pia Frithjof Larsen inviteret til at deltage i møder om naturfaglige kompetencer i en forskningsgruppe på Institut for Naturfagenes Didaktik. Og de møder holder hun fast i, selvom kandidattitlen for længst er i hus.

“Det har været rigtig fedt at arbejde som lærer og blive ved med at høre, hvad forskerne diskuterer og arbejder med. Og samtidig opleve, at de også er interesseret i, hvad jeg har oplevet ude i praksis,” fortæller hun.

Pia Frithjof Larsen

“Nogle gange har jeg tænkt, at jeg skulle lade være, og fokusere på at være lærer. Men det kan jeg ikke, for det er for spændende. Samtidig er det med til at holde gryden i kog, hvis jeg på et tidspunkt får lyst til at arbejde videre med det akademiske - fx ved at søge en ph.d. Derfor er jeg glad for, at jeg stadig kan få noget nørd-input."

Fantastisk fællesskab

Uanset hvad karrierevejen viser sig at byde på, er Pia Frithjof Larsen glad for sin beslutning om at bygge videre på sin professionsbachelor.

“For mig var det virkelig den rigtige beslutning at trække stikket og tage orlov. Hvis det kan lade sig gøre, så kan jeg anbefale det. Det er en gave, jeg har givet mig selv - og som min familie har været med til at give mig,” siger hun.

Og gaven bliver ved med at give. På lørdag skal Pia Frithjof Larsen mødes med fire gamle holdkammerater til frokost og kage.

“Det er fantastisk at komme ind i et fællesskab med nogen, der også har lyst til at snakke om og arbejde med det, man selv brænder for. Jeg har fået både netværk og kontakter, og fællesskabet er der stadigvæk."