1. juli 2019

30 års Danida-støtte til forskningssamarbejde og kapacitetsopbygning i Afrika har haft positiv betydning

Global South

Forskere fra Københavns Universitet og Aarhus Universitet har udført en undersøgelse for Danida Fellowship Centre som viser, at de afrikanske ph.d.-studerende og forskere, der har modtaget støtte fra Danida, overordnet set har gode erfaringer med samarbejdet i Danmark - både fagligt og personligt.

Nogle af de ting der fremhæves er, at en stor del af dem, der har deltaget i forløbet er i beskæftigelse efterfølgende, og at de generelt har haft en positiv opfattelse af Danmark og danske forskere, ligesom de føler sig stærkere fagligt og intellektuelt stimuleret efter samarbejdet.

Rapporten er udarbejdet af Lene Møller Madsen, Københavns Universitet og Hanne Kirstine Adriansen, Aarhus Universitet

Læs mere om rapporten i videnskab.dk