25. september 2019

Præventiv præcisionsmedicin giver risiko for overdiagnosticering

BIG DATA SCREENING

Sara Green, Københavns Universitet har sammen med kolleger analyseret resultater af tre pilotstudier inden for præcisionsmedicin og argumenterer på baggrund heraf for at de høje forventninger til de gavnlige effekter af præventiv præcisionsmedicin ikke er underbygget af evidens.

Screening for sygdomsrisiko via nye teknologier såsom genomics kan fange flere tidlige tegn på sygdom. Big data screening indebærer dog også en større risiko for at sygeliggøre raske mennesker gennem overdiagnostik og overbehandling, fordi ikke alle afvigelser udvikler sig til sundhedsproblemer. Sara Green, Tenure track adjunkt, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet har sammen med Henrik Vogt, Universitetet i Oslo, Claus Ekstrøm, Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet, og John Brodersen, Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet, udgivet en artikel i British Medical Journal, hvor de analyserer resultaterne af tre pilotstudier inden for såkaldt præcisionsmedicin (eller personlig medicin). De argumenterer for at de høje forventninger til de gavnlige effekter af præventiv præcisionsmedicin ikke er underbygget af evidens.

Reference:

Vogt, H., Green, S., Ekstrøm, C. T., & Brodersen, J. (2019). How precision medicine and screening with big data could increase overdiagnosis. BMJ, 366, l5270.

Se også Weekendavisen den 20. september: De sidste raske.