Hvorfor er tværfaglighed ikke så enkelt endda? Tværfaglighed i gymnasiet - historiske og etnografiske perspektiver
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Marie Larsen Ryberg - Andet
- Institut for Naturfagenes Didaktik
- Universitetspædagogik
Tværfaglighed eller fagligt samspil, som det til tider kaldes, er en lovende idé, men er ofte vanskeligt at lykkes med i praksis. I dette seminar ser vi nærmere på en af årsagerne til dette og diskuterer, hvordan vi kan forholde os til de dilemmaer, der nogle gange opstår, når vi forsøger at realisere tværfaglighed. Formålet med seminaret er at kaste lys over, hvad der karakteriserer den måde, vi organiserer tværfaglighed i gymnasiet – i et længere historisk perspektiv og op til i dag.
Gennem historiske og etnografiske eksempler fra gymnasiet skal vi se, at tværfaglighed ikke er én fast størrelse, men kan rumme forskellige måder at problematisere opdelingen i fag, og knyttes til forskellige visioner for, hvad uddannelse skal være. I dag er organiseringen af tværfaglighed præget af en tendens til styring af uddannelsesprocesser gennem teknikker til at synliggøre læringsprocesser og præstationer. Dette ses fx i den betydningsfulde rolle som Bloom’s taxonomi har i dag i den praktiske organisering af tværfaglige projekter og læringsforløb. Men sådan har det ikke altid været…
Seminaret vil lægge op til en diskussion af, hvorvidt og hvordan organiseringen af tværfaglighed i gymnasiet i dag består af en sammenfletning af en række forskelligartede idéer og teknikker, der ikke nødvendigvis peger i samme retning. Et blik for disse forskelle giver mulighed for at begribe og håndtere nogle af de dilemmaer, der kan opstå, når vi i dag forsøger at realisere tværfaglighed.
Gennem historiske og etnografiske eksempler fra gymnasiet skal vi se, at tværfaglighed ikke er én fast størrelse, men kan rumme forskellige måder at problematisere opdelingen i fag, og knyttes til forskellige visioner for, hvad uddannelse skal være. I dag er organiseringen af tværfaglighed præget af en tendens til styring af uddannelsesprocesser gennem teknikker til at synliggøre læringsprocesser og præstationer. Dette ses fx i den betydningsfulde rolle som Bloom’s taxonomi har i dag i den praktiske organisering af tværfaglige projekter og læringsforløb. Men sådan har det ikke altid været…
Seminaret vil lægge op til en diskussion af, hvorvidt og hvordan organiseringen af tværfaglighed i gymnasiet i dag består af en sammenfletning af en række forskelligartede idéer og teknikker, der ikke nødvendigvis peger i samme retning. Et blik for disse forskelle giver mulighed for at begribe og håndtere nogle af de dilemmaer, der kan opstå, når vi i dag forsøger at realisere tværfaglighed.
12 apr. 2021
Institut
Navn | Institut for Naturfagenes Didaktik |
---|---|
Dato | 10/11/2006 → … |
Placering | Jagtvej 155A |
By | København N. |
Land/Område | Danmark |
- Tværfaglighed, historie, gymnasieskolen, uddannelsespolitik, fagligt samspil
Forskningsområder
ID: 301133010