Sociale Undervisningsnetværk: Hvordan man regner på relationer

Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

Dokumenter

Links

Jesper Bruun - Foredragsholder

Kan man sige noget om, hvor godt studerende klarer fysikstudierne ved at spørge dem, hvem de snakker med? Svaret er ja, men forklaringen kræver en blanding af didaktik, sociologi, matematik og fysik.

Foredraget handler om, hvordan jeg bruger social netværksanalyse i min forskning i fysikundervisning. Jeg har spurgt førsteårsstuderende på fysik, hvem de arbejder sammen med i fysik og hvem de snakker med socialt. Disse data kan ses som netværk mellem studerende, og man kan regne på dem.

Et af de foreløbige resultater er, at en studerendes vigtighed i et socialt netværk i midten af semesteret kan være med til at forklare deres gennemsnitskarakter i slutningen af første semester.

Jeg holdt en times forelæsning med indbyggede summeøvelser, der skulle illustrere dels hvad jeg laver og dels hvordan det er at være forsker.
27 apr. 2012

Begivenhed (Seminar)

TitelForskerspirer
Dato27/04/201227/05/2012
AfholdelsesstedLIFE
Land/OmrådeDanmark

    Forskningsområder

  • forskningsmetode, netværksrelationer, entropi, centralitet, karakterer

Relaterede Publikationer (1)

  1. Udgivet

    Mapping student online actions

    Publikation: KonferencebidragPosterForskningfagfællebedømt

Vis alle »

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk

Ingen data tilgængelig

ID: 38029219