At svare plakaten igen: en omgivelsesorienteret strategi for kuratering af plakater og grafisk design
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Abstract: Artiklen belyser plakatens betydningsdannelse, når den gøres til genstand for kuratorisk praksis. Ud fra historiske og nyere eksempler redegøres for et mere overordnet greb til at tænke plakater med i udstillingssammenhænge. Med henvisning til fænomenologiske og materielt orienterede tilgange, der prioriterer udstillingens sansebårne karakter, og til det omgivelsesfokuserede begreb counterability (’gengældelse’, ’modydelse’), diskuterer artiklen, hvordan plakatens nære forankring i omgivelserne lader sig gentænke i kuratorisk øjemed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordisk Museologi |
Vol/bind | 2016 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 78-94 |
ISSN | 1103-8152 |
Status | Udgivet - 20 dec. 2016 |
- Det Humanistiske Fakultet - plakater, grafisk design, kuratering, udstilling, semiotik
Forskningsområder
ID: 163097435