At være få blandt de mange: Om hvordan køn forhandles på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Denne artikel handler om at studere på tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser. Vi undersøger, hvilke positioner der er legitime, og hvilke der ikke er, i relation til de studerendes køn. Gennem en analyse af forskellige uddannelser inden for to forskellige uddannelsesniveauer, ungdomsuddannelser og universitetsniveauet, udforsker vi kompleksiteten i de kønnede positioner, eleverne og de studerende indtager. Analysen viser, at både kvindelige og mandlige studerende må engagere sig i kønnede identitetsforhandlinger for at blive integreret i deres uddannelser på begge niveauer. Den kønnede identitetsforhandling sker i relation til samfundsmæssigt gældende normer og stereotyper og i relation til kønnede forestillinger om kompetencer knyttet til feltet. Det er ikke alene det køn, som er i mindretal, som skal forhandle sit køn. Variationer inden for måderne at gøre flertalskønnet på betyder, at begge køn må forhandle deres praksis.
OriginalsprogDansk
TitelDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
RedaktørerChristian Helms Jørgensen
Antal sider18
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagRoskilde Universitetsforlag
Publikationsdato2013
Sider169-186
Kapitel9
ISBN (Trykt)978-87-7867-397-8
StatusUdgivet - 2013

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 48811831