Coachende vejledning – en dynamisk vejledningsstil

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Coachende vejledning – en dynamisk vejledningsstil. / Molly, Asbjørn; Kobayashi, Sofie.

I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , Bind 9, Nr. 16, 2014, s. 84-95.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Molly, A & Kobayashi, S 2014, 'Coachende vejledning – en dynamisk vejledningsstil', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , bind 9, nr. 16, s. 84-95.

APA

Molly, A., & Kobayashi, S. (2014). Coachende vejledning – en dynamisk vejledningsstil. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , 9(16), 84-95.

Vancouver

Molly A, Kobayashi S. Coachende vejledning – en dynamisk vejledningsstil. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2014;9(16):84-95.

Author

Molly, Asbjørn ; Kobayashi, Sofie. / Coachende vejledning – en dynamisk vejledningsstil. I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2014 ; Bind 9, Nr. 16. s. 84-95.

Bibtex

@article{840de3c416d74002b432ef3637ff43eb,
title = "Coachende vejledning – en dynamisk vejledningsstil",
abstract = "Artiklen bidrager med nogle bud p{\aa}, hvordan ph.d.-vejledere kan g{\o}rebrug af coaching for at fremme en mere smidig og l{\ae}ringsfremmende vejledningsstil gennem en sk{\ae}rpet refleksiv forholden sig til de positioneringer, der opst{\aa}r i samtalen. Litteraturen om ph.d.-vejledning og vejleder-udvikling beskriver vejledningsstil som en relativt statisk st{\o}rrelse, samtidigt med, at {\textquoteright}god{\textquoteright} ph.d.-­‐‑vejledning beskrives som evnen til at tilpasse sinstil efter omst{\ae}ndighederne. Ved at benytte begreber fra ledelsesbaseretcoaching s{\ae}ttes vejledningsstilen i relation til vejledningsfilosofi og vejledningsteknikker. Dern{\ae}st pr{\ae}senteres en positionsmodel fra coachingsom et tankev{\ae}rkt{\o}j til, at vejleder kan bevidstg{\o}re sig om de positioner,der indtages i samtalen. Argumentet er, at denne l{\o}bende positionering erudslagsgivende for, hvilken vejledningsstil der udfoldes.",
author = "Asbj{\o}rn Molly and Sofie Kobayashi",
year = "2014",
language = "Dansk",
volume = "9",
pages = "84--95",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "16",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Coachende vejledning – en dynamisk vejledningsstil

AU - Molly, Asbjørn

AU - Kobayashi, Sofie

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Artiklen bidrager med nogle bud på, hvordan ph.d.-vejledere kan gørebrug af coaching for at fremme en mere smidig og læringsfremmende vejledningsstil gennem en skærpet refleksiv forholden sig til de positioneringer, der opstår i samtalen. Litteraturen om ph.d.-vejledning og vejleder-udvikling beskriver vejledningsstil som en relativt statisk størrelse, samtidigt med, at ’god’ ph.d.-­‐‑vejledning beskrives som evnen til at tilpasse sinstil efter omstændighederne. Ved at benytte begreber fra ledelsesbaseretcoaching sættes vejledningsstilen i relation til vejledningsfilosofi og vejledningsteknikker. Dernæst præsenteres en positionsmodel fra coachingsom et tankeværktøj til, at vejleder kan bevidstgøre sig om de positioner,der indtages i samtalen. Argumentet er, at denne løbende positionering erudslagsgivende for, hvilken vejledningsstil der udfoldes.

AB - Artiklen bidrager med nogle bud på, hvordan ph.d.-vejledere kan gørebrug af coaching for at fremme en mere smidig og læringsfremmende vejledningsstil gennem en skærpet refleksiv forholden sig til de positioneringer, der opstår i samtalen. Litteraturen om ph.d.-vejledning og vejleder-udvikling beskriver vejledningsstil som en relativt statisk størrelse, samtidigt med, at ’god’ ph.d.-­‐‑vejledning beskrives som evnen til at tilpasse sinstil efter omstændighederne. Ved at benytte begreber fra ledelsesbaseretcoaching sættes vejledningsstilen i relation til vejledningsfilosofi og vejledningsteknikker. Dernæst præsenteres en positionsmodel fra coachingsom et tankeværktøj til, at vejleder kan bevidstgøre sig om de positioner,der indtages i samtalen. Argumentet er, at denne løbende positionering erudslagsgivende for, hvilken vejledningsstil der udfoldes.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 9

SP - 84

EP - 95

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 16

ER -

ID: 130072337