Den naturfaglige evalueringskultur i folkeskolen: Anden delrapport fra VAP-projektet

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Formålet med denne rapport er at etablere et grundlag for at kunne vurdere, hvorvidt PISAs testformat og tilgang til testning svarer til den evalueringskultur, der er fremherskende i naturfagene i de ældste klasser i den danske folkeskole.

 

Rapporten indledes med en kortfattet oversigt over nogle centrale udviklingstræk i evalueringsfeltet – op til og under indflydelse af PISA. Selve begrebet evalueringskultur gøres her til genstand for overvejelser.

Herefter følger en gennemgang af en række undersøgelser af evaluering i naturfagene i den danske folkeskole. Disse perspektiveres i forhold til udenlandske forskningsresultater.

 

Rapportens centrale afsnit udgøres af empiriske undersøgelser af hvorledes danske naturfagslærere rent faktisk anvender evaluering i deres naturfagsundervisning i 8. og 9. klasse.

Der anvendes såvel interviews som spørgeskema, og i et metodeafsnit redegøres for de anvendte metoder. Hovedresultaterne baseres på en spørgeskemaundersøgelse af 1159 naturfagslæreres brug af evaluering. Gennem såvel åbne som lukkede spørgsmål afdækkes lærernes begrundelser for at evaluere, deres foretrukne evalueringsformer, og deres vurdering af hvorvidt danske skoleelever er forberedt til at tage PISA-science testen.

 

Rapporten slutter med en konklusion over de vigtigste resultater, hvor PISA-science testen sammenholdes med den danske evalueringskultur.

Bidragets oversatte titelThe assessment culture in the Danish lower secondary school: The second report from the VAP-project (Validation of PISA Science)
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedInstitut for Naturfagenes Didaktik
Vol/bind17
Antal sider64
StatusUdgivet - 2008
NavnINDs Skriftserie
Vol/bind17
ISSN1602-2149

ID: 8828663