Effekt af standardiserede studenterevalueringer på udvikling af undervisning: Effect of standardized student evaluation questionnaires on development of teaching
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Effekt af standardiserede studenterevalueringer på udvikling af undervisning : Effect of standardized student evaluation questionnaires on development of teaching. / Christiansen, Frederik V; Haag, Sebastian .
I: Dansk universitetspædagogisk tidsskrift [online], Bind 12, Nr. 23, 2017, s. 20-36.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Effekt af standardiserede studenterevalueringer på udvikling af undervisning
T2 - Effect of standardized student evaluation questionnaires on development of teaching
AU - Christiansen, Frederik V
AU - Haag, Sebastian
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Undervisningen evalueres i stigende grad gennem studenterbaserede, standardi-serede spørgeskemaer. Evalueringerne tjener flere formål, herunder kvalitetssik-ring og kvalitetsudvikling. Fokus i denne kvantitative undersøgelse er at finde ud af, om de standardiserede evalueringer forbedrer undervisningens kvalitet. Den grundlæggende hypotese er, at forbedringer burde føre til bedre resultater i eva-lueringerne over tid. Undersøgelsen er baseret på data fra bacheloruddannelsen i medicin ved Københavns Universitet. Vi beskriver udviklingen i de enkelte kurser i seks på hinanden følgende semestre fra 2011 til 2013 og analyserer udviklingen i enkeltspørgsmålene i spørgeskemaerne. Trods store udsving på tværs af seme-strene finder vi ikke evidens for, at de standardiserede spørgeskemaer generelt forbedrer undervisningens kvalitet.
AB - Undervisningen evalueres i stigende grad gennem studenterbaserede, standardi-serede spørgeskemaer. Evalueringerne tjener flere formål, herunder kvalitetssik-ring og kvalitetsudvikling. Fokus i denne kvantitative undersøgelse er at finde ud af, om de standardiserede evalueringer forbedrer undervisningens kvalitet. Den grundlæggende hypotese er, at forbedringer burde føre til bedre resultater i eva-lueringerne over tid. Undersøgelsen er baseret på data fra bacheloruddannelsen i medicin ved Københavns Universitet. Vi beskriver udviklingen i de enkelte kurser i seks på hinanden følgende semestre fra 2011 til 2013 og analyserer udviklingen i enkeltspørgsmålene i spørgeskemaerne. Trods store udsving på tværs af seme-strene finder vi ikke evidens for, at de standardiserede spørgeskemaer generelt forbedrer undervisningens kvalitet.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 12
SP - 20
EP - 36
JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
SN - 1901-5089
IS - 23
ER -
ID: 184286936