Evaluering af naturfaglige kompetencer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Evaluering af naturfaglige kompetencer. / Dolin, Jens; Nielsen, Jan Alexis; Tidemand, Sofie.

I: Acta Didactica Norden, Bind 11, Nr. 3, 2, 2017, s. 1-28.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Dolin, J, Nielsen, JA & Tidemand, S 2017, 'Evaluering af naturfaglige kompetencer', Acta Didactica Norden, bind 11, nr. 3, 2, s. 1-28. https://doi.org/10.5617/adno.4702

APA

Dolin, J., Nielsen, J. A., & Tidemand, S. (2017). Evaluering af naturfaglige kompetencer. Acta Didactica Norden, 11(3), 1-28. [2]. https://doi.org/10.5617/adno.4702

Vancouver

Dolin J, Nielsen JA, Tidemand S. Evaluering af naturfaglige kompetencer. Acta Didactica Norden. 2017;11(3):1-28. 2. https://doi.org/10.5617/adno.4702

Author

Dolin, Jens ; Nielsen, Jan Alexis ; Tidemand, Sofie. / Evaluering af naturfaglige kompetencer. I: Acta Didactica Norden. 2017 ; Bind 11, Nr. 3. s. 1-28.

Bibtex

@article{14df92929e1a42f7a042ea6a59d07d1f,
title = "Evaluering af naturfaglige kompetencer",
abstract = "Artiklen skitserer kort de sidste 40-50 {\aa}rs udvikling i naturfagene op til det nuv{\ae}rende fokus p{\aa} unders{\o}gelsesbaseret undervisning og udvikling af kompetencer. Den p{\aa}peger hvorledes mange traditionelle evalueringsformer, is{\ae}r brugt ved eksamen, ikke er i stand til at indfange de {\o}nskede kompetencer, hvorfor de har sv{\ae}rt ved at sl{\aa} igennem i den daglige undervisning. Med udgangspunkt i en model af sammenh{\ae}ngene mellem formativ og summativ brug af evaluering argumenteres for n{\o}dvendigheden af st{\o}rre alignment mellem naturfagenes form{\aa}l, p{\ae}dagogik og evalueringsformer. Artiklen giver eksempler fra en r{\ae}kke danske og internationale forskningsprojekter p{\aa} udvikling og implementering af evalueringsformer, der kan indfange de nye l{\ae}ringsm{\aa}l og som brugt formativt kan fremme deres l{\ae}ring. Den viser hvilke muligheder og udfordringer de rummer for l{\ae}rere, og hvorledes en meget struktureret brug af evalueringer kan risikere at elevmotivationen forskydes fra en mestringsorientering hen mod en pr{\ae}stationsorientering. Afslutningsvis bliver der peget p{\aa} forskellige m{\aa}der til at h{\aa}ndtere mods{\ae}tningerne mellem en formativ og en summativ brug af evalueringer. Dels gennem tiltag, der mindsker karakterpresset i skolen, og dels gennem udvikling af nye eksamensformer, der er i bedre overensstemmelse med en kompetenceorienteret undervisning.",
author = "Jens Dolin and Nielsen, {Jan Alexis} and Sofie Tidemand",
year = "2017",
doi = "10.5617/adno.4702",
language = "Dansk",
volume = "11",
pages = "1--28",
journal = "Acta Didactica Norden",
issn = "1504-9922",
publisher = "Acta Didactica Norge",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Evaluering af naturfaglige kompetencer

AU - Dolin, Jens

AU - Nielsen, Jan Alexis

AU - Tidemand, Sofie

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Artiklen skitserer kort de sidste 40-50 års udvikling i naturfagene op til det nuværende fokus på undersøgelsesbaseret undervisning og udvikling af kompetencer. Den påpeger hvorledes mange traditionelle evalueringsformer, især brugt ved eksamen, ikke er i stand til at indfange de ønskede kompetencer, hvorfor de har svært ved at slå igennem i den daglige undervisning. Med udgangspunkt i en model af sammenhængene mellem formativ og summativ brug af evaluering argumenteres for nødvendigheden af større alignment mellem naturfagenes formål, pædagogik og evalueringsformer. Artiklen giver eksempler fra en række danske og internationale forskningsprojekter på udvikling og implementering af evalueringsformer, der kan indfange de nye læringsmål og som brugt formativt kan fremme deres læring. Den viser hvilke muligheder og udfordringer de rummer for lærere, og hvorledes en meget struktureret brug af evalueringer kan risikere at elevmotivationen forskydes fra en mestringsorientering hen mod en præstationsorientering. Afslutningsvis bliver der peget på forskellige måder til at håndtere modsætningerne mellem en formativ og en summativ brug af evalueringer. Dels gennem tiltag, der mindsker karakterpresset i skolen, og dels gennem udvikling af nye eksamensformer, der er i bedre overensstemmelse med en kompetenceorienteret undervisning.

AB - Artiklen skitserer kort de sidste 40-50 års udvikling i naturfagene op til det nuværende fokus på undersøgelsesbaseret undervisning og udvikling af kompetencer. Den påpeger hvorledes mange traditionelle evalueringsformer, især brugt ved eksamen, ikke er i stand til at indfange de ønskede kompetencer, hvorfor de har svært ved at slå igennem i den daglige undervisning. Med udgangspunkt i en model af sammenhængene mellem formativ og summativ brug af evaluering argumenteres for nødvendigheden af større alignment mellem naturfagenes formål, pædagogik og evalueringsformer. Artiklen giver eksempler fra en række danske og internationale forskningsprojekter på udvikling og implementering af evalueringsformer, der kan indfange de nye læringsmål og som brugt formativt kan fremme deres læring. Den viser hvilke muligheder og udfordringer de rummer for lærere, og hvorledes en meget struktureret brug af evalueringer kan risikere at elevmotivationen forskydes fra en mestringsorientering hen mod en præstationsorientering. Afslutningsvis bliver der peget på forskellige måder til at håndtere modsætningerne mellem en formativ og en summativ brug af evalueringer. Dels gennem tiltag, der mindsker karakterpresset i skolen, og dels gennem udvikling af nye eksamensformer, der er i bedre overensstemmelse med en kompetenceorienteret undervisning.

U2 - 10.5617/adno.4702

DO - 10.5617/adno.4702

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 11

SP - 1

EP - 28

JO - Acta Didactica Norden

JF - Acta Didactica Norden

SN - 1504-9922

IS - 3

M1 - 2

ER -

ID: 184321134