Evaluering mellem mestring og præstation

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Standard

Evaluering mellem mestring og præstation. / Nielsen, Jan Alexis; Dolin, Jens.

I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Bind 2016, Nr. 1, 2016, s. 51-62.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Harvard

Nielsen, JA & Dolin, J 2016, 'Evaluering mellem mestring og præstation', MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, bind 2016, nr. 1, s. 51-62.

APA

Nielsen, J. A., & Dolin, J. (2016). Evaluering mellem mestring og præstation. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, 2016(1), 51-62.

Vancouver

Nielsen JA, Dolin J. Evaluering mellem mestring og præstation. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2016;2016(1):51-62.

Author

Nielsen, Jan Alexis ; Dolin, Jens. / Evaluering mellem mestring og præstation. I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2016 ; Bind 2016, Nr. 1. s. 51-62.

Bibtex

@article{3fa7d190f09b4d468d7e68c4cebe4c05,
title = "Evaluering mellem mestring og pr{\ae}station",
abstract = "Med afs{\ae}t i forskning om evaluering diskuterer vi hvordan evaluering af l{\ae}ring kan ses i sammenh{\ae}ng med en l{\ae}ringsm{\aa}lsstyret undervisning i matematik og naturfagene. Vi anbefaler at skelne mellem pr{\ae}station og mestring, dels for at undg{\aa} en destruktiv pr{\ae}stationsorientering hos b{\aa}de l{\ae}rere og elever, og dels fordi et evalueringsfokus p{\aa} elevers mestring af kompetencer bedre underst{\o}tter deres l{\ae}ring. Dette kr{\ae}ver dog en dobbelt indsats. For det f{\o}rste skal man underst{\o}tte at l{\ae}rere arbejder med at operationalisere kompetencem{\aa}l i deres fag mhp formative evalueringer. For det andet skal man eksperimentere med at designe eksamensformer der giver mulighed for at bed{\o}mme de {\o}nskede kompetencer for at nedbryde uhensigtsm{\ae}ssig pr{\ae}stationsorientering hos elever.",
author = "Nielsen, {Jan Alexis} and Jens Dolin",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "2016",
pages = "51--62",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Evaluering mellem mestring og præstation

AU - Nielsen, Jan Alexis

AU - Dolin, Jens

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Med afsæt i forskning om evaluering diskuterer vi hvordan evaluering af læring kan ses i sammenhæng med en læringsmålsstyret undervisning i matematik og naturfagene. Vi anbefaler at skelne mellem præstation og mestring, dels for at undgå en destruktiv præstationsorientering hos både lærere og elever, og dels fordi et evalueringsfokus på elevers mestring af kompetencer bedre understøtter deres læring. Dette kræver dog en dobbelt indsats. For det første skal man understøtte at lærere arbejder med at operationalisere kompetencemål i deres fag mhp formative evalueringer. For det andet skal man eksperimentere med at designe eksamensformer der giver mulighed for at bedømme de ønskede kompetencer for at nedbryde uhensigtsmæssig præstationsorientering hos elever.

AB - Med afsæt i forskning om evaluering diskuterer vi hvordan evaluering af læring kan ses i sammenhæng med en læringsmålsstyret undervisning i matematik og naturfagene. Vi anbefaler at skelne mellem præstation og mestring, dels for at undgå en destruktiv præstationsorientering hos både lærere og elever, og dels fordi et evalueringsfokus på elevers mestring af kompetencer bedre understøtter deres læring. Dette kræver dog en dobbelt indsats. For det første skal man understøtte at lærere arbejder med at operationalisere kompetencemål i deres fag mhp formative evalueringer. For det andet skal man eksperimentere med at designe eksamensformer der giver mulighed for at bedømme de ønskede kompetencer for at nedbryde uhensigtsmæssig præstationsorientering hos elever.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2016

SP - 51

EP - 62

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 1

ER -

ID: 156842682