Free-choice worksheets increase students' exposure to curriculum during museum visits

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Museumsbesøget er en vigtig del af grundskolens naturfagsundervisning. Men der findes en kløft mellem skolelærere, som har behov for et dokumenterbart læringsudbytte for deres elever, og museer, for hvem den frie opdagelse og udforskning er kerneværdier. Kan omhyggeligt designede opgaveark bygge bro mellem skoler og museer ved at opfordre til fri udforskning af pensumrelaterede emner under museumsbesøget? Nærværende studie opstillede en teoretisk begrebsramme til at informere designet af et idealiseret opgaveark. Denne begrebsramme blev brugt til at analysere et eksisterende opgaveark. Dernæst observeredes museumsbesøget hos både skolegrupper der var forsynede med opgavearket og kontrolgrupper uden arket. Antallet og diversiteten af skoleelevernes pensumrelaterede samtaler blev observeret. I store træk fulgte opgavearkets udformning de designkriterier, der var opstillet ud fra litteraturen. Ydermere medførte brugen af opgavearket et øget antal og en øget diversitet af pensumrelaterede samtaler blandt besøgende skolegrupper. Dette studie dokumenterer at brugen af omhyggeligt designede opgaveark kan øge skoleelevers kontaktflade med pensum under et museumsbesøg, og således hjælpe med at bygge bro mellem skolelæreres behov og museers identiteter.


Udgivelsesdato: Nov 2007
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftJournal of Research in Science Teaching
Vol/bind44
Udgave nummer9
Sider (fra-til)1389-1414
Antal sider25
ISSN0022-4308
DOI
StatusUdgivet - 2007

ID: 2244047