Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Standard

Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg? / Mortensen, Marianne Foss; Quistgaard, Nana.

I: Unge Paedagoger, Bind 2011, Nr. 1, 2011, s. 63-70.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Harvard

Mortensen, MF & Quistgaard, N 2011, 'Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg?', Unge Paedagoger, bind 2011, nr. 1, s. 63-70.

APA

Mortensen, M. F., & Quistgaard, N. (2011). Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg? Unge Paedagoger, 2011(1), 63-70.

Vancouver

Mortensen MF, Quistgaard N. Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg? Unge Paedagoger. 2011;2011(1):63-70.

Author

Mortensen, Marianne Foss ; Quistgaard, Nana. / Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg?. I: Unge Paedagoger. 2011 ; Bind 2011, Nr. 1. s. 63-70.

Bibtex

@article{1a0bc71763ac4f5db2a864d537cb12c3,
title = "Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbes{\o}g?",
abstract = "Artiklen handler om skolegruppers bes{\o}g p{\aa} museer, om det de l{\ae}rer med s{\ae}rligt fokus p{\aa}, hvordan man kan dokumentere og evaluere denne l{\ae}ring. De fleste museer tilbyder skolegrupper flere typer af museumsundervisning, fx udstillingsbes{\o}g struktureret af opgaveark, som eleverne skal l{\o}se, eller udstillingsbes{\o}g, der introduceres eller afsluttes med opl{\ae}g fra museumsformidleren. Fordi museets kvantitativt vigtigste formidlingsmediumer dets udstillinger, vil forfatterne fokusere p{\aa}, hvordan man med forskellige metoder kan evaluere udbytte. Disse metoder, is{\ae}r ”Personal meaning mapping, Stimulated recall og lydoptagelser” afspejler i langt h{\o}jere grad, at l{\ae}ring foreg{\aa}r i flere dimensioner og er en proces som i h{\o}j grad er unik for det enkelte individ. Men m{\aa}ske ogs{\aa} at gr{\ae}nserne mellem uformelle og formelle l{\ae}ringsarenaer langsomt bliver nedbrudt - til gavn for l{\ae}reprocessen",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, museum, didaktik, l{\ae}ring",
author = "Mortensen, {Marianne Foss} and Nana Quistgaard",
year = "2011",
language = "Dansk",
volume = "2011",
pages = "63--70",
journal = "Unge Paedagoger",
issn = "0106-5386",
publisher = "Foreningen Unge Paedagoger",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hvordan kan man evaluere udbyttet af museumsbesøg?

AU - Mortensen, Marianne Foss

AU - Quistgaard, Nana

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Artiklen handler om skolegruppers besøg på museer, om det de lærer med særligt fokus på, hvordan man kan dokumentere og evaluere denne læring. De fleste museer tilbyder skolegrupper flere typer af museumsundervisning, fx udstillingsbesøg struktureret af opgaveark, som eleverne skal løse, eller udstillingsbesøg, der introduceres eller afsluttes med oplæg fra museumsformidleren. Fordi museets kvantitativt vigtigste formidlingsmediumer dets udstillinger, vil forfatterne fokusere på, hvordan man med forskellige metoder kan evaluere udbytte. Disse metoder, især ”Personal meaning mapping, Stimulated recall og lydoptagelser” afspejler i langt højere grad, at læring foregår i flere dimensioner og er en proces som i høj grad er unik for det enkelte individ. Men måske også at grænserne mellem uformelle og formelle læringsarenaer langsomt bliver nedbrudt - til gavn for læreprocessen

AB - Artiklen handler om skolegruppers besøg på museer, om det de lærer med særligt fokus på, hvordan man kan dokumentere og evaluere denne læring. De fleste museer tilbyder skolegrupper flere typer af museumsundervisning, fx udstillingsbesøg struktureret af opgaveark, som eleverne skal løse, eller udstillingsbesøg, der introduceres eller afsluttes med oplæg fra museumsformidleren. Fordi museets kvantitativt vigtigste formidlingsmediumer dets udstillinger, vil forfatterne fokusere på, hvordan man med forskellige metoder kan evaluere udbytte. Disse metoder, især ”Personal meaning mapping, Stimulated recall og lydoptagelser” afspejler i langt højere grad, at læring foregår i flere dimensioner og er en proces som i høj grad er unik for det enkelte individ. Men måske også at grænserne mellem uformelle og formelle læringsarenaer langsomt bliver nedbrudt - til gavn for læreprocessen

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - museum

KW - didaktik

KW - læring

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2011

SP - 63

EP - 70

JO - Unge Paedagoger

JF - Unge Paedagoger

SN - 0106-5386

IS - 1

ER -

ID: 33266542