Hvorfor bliver de ikke? Hvad fortæller forskningen om frafald på videregående STEM-uddannelser?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Hvorfor bliver de ikke? Hvad fortæller forskningen om frafald på videregående STEM-uddannelser? / Ulriksen, Lars; Madsen, Lene Møller; Holmegaard, Henriette Tolstrup.

I: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, Bind 2011, Nr. 4, 05.12.2011, s. 35-55.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Ulriksen, L, Madsen, LM & Holmegaard, HT 2011, 'Hvorfor bliver de ikke? Hvad fortæller forskningen om frafald på videregående STEM-uddannelser?', MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, bind 2011, nr. 4, s. 35-55.

APA

Ulriksen, L., Madsen, L. M., & Holmegaard, H. T. (2011). Hvorfor bliver de ikke? Hvad fortæller forskningen om frafald på videregående STEM-uddannelser? MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, 2011(4), 35-55.

Vancouver

Ulriksen L, Madsen LM, Holmegaard HT. Hvorfor bliver de ikke? Hvad fortæller forskningen om frafald på videregående STEM-uddannelser? MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2011 dec. 5;2011(4):35-55.

Author

Ulriksen, Lars ; Madsen, Lene Møller ; Holmegaard, Henriette Tolstrup. / Hvorfor bliver de ikke? Hvad fortæller forskningen om frafald på videregående STEM-uddannelser?. I: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik. 2011 ; Bind 2011, Nr. 4. s. 35-55.

Bibtex

@article{b0ef9582dc834763852a77743df74be9,
title = "Hvorfor bliver de ikke?: Hvad fort{\ae}ller forskningen om frafald p{\aa} videreg{\aa}ende STEM-uddannelser?",
abstract = "Artikelen pr{\ae}senterer et overblik over den internationale forskningslitteratur om frafald p{\aa} de videreg{\aa}ende uddannelser : Udgangspunktet er litteratur om frafald generelt, herunder Tintos model for forst{\aa}else af frafald, men s{\ae}rligt fokus rettes mod de naturvidenskabelige, tekniske og matematiske fag (STEM-uddannelserne). Vi tager afs{\ae}t i Seymour & Hewitts (1997) etnografiske unders{\o}gelse hvorefter hovedlinjerne i forskningen siden {\aa}r 2000 pr{\ae}senteres. Vi giver sammenh{\ae}ngen mellem frafald og unges identitetsarbejde et s{\ae}rskilt blik, og diskuterer, hvorvidt dette er en af de nye veje til at forst{\aa} frafald. Afslutningsvis opstiller vi fokuspunkter for videre forskning og udviklingsarbejde for at mindske frafaldet p{\aa} de videreg{\aa}ende uddannelser.",
author = "Lars Ulriksen and Madsen, {Lene M{\o}ller} and Holmegaard, {Henriette Tolstrup}",
year = "2011",
month = dec,
day = "5",
language = "Dansk",
volume = "2011",
pages = "35--55",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "4",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hvorfor bliver de ikke?

T2 - Hvad fortæller forskningen om frafald på videregående STEM-uddannelser?

AU - Ulriksen, Lars

AU - Madsen, Lene Møller

AU - Holmegaard, Henriette Tolstrup

PY - 2011/12/5

Y1 - 2011/12/5

N2 - Artikelen præsenterer et overblik over den internationale forskningslitteratur om frafald på de videregående uddannelser : Udgangspunktet er litteratur om frafald generelt, herunder Tintos model for forståelse af frafald, men særligt fokus rettes mod de naturvidenskabelige, tekniske og matematiske fag (STEM-uddannelserne). Vi tager afsæt i Seymour & Hewitts (1997) etnografiske undersøgelse hvorefter hovedlinjerne i forskningen siden år 2000 præsenteres. Vi giver sammenhængen mellem frafald og unges identitetsarbejde et særskilt blik, og diskuterer, hvorvidt dette er en af de nye veje til at forstå frafald. Afslutningsvis opstiller vi fokuspunkter for videre forskning og udviklingsarbejde for at mindske frafaldet på de videregående uddannelser.

AB - Artikelen præsenterer et overblik over den internationale forskningslitteratur om frafald på de videregående uddannelser : Udgangspunktet er litteratur om frafald generelt, herunder Tintos model for forståelse af frafald, men særligt fokus rettes mod de naturvidenskabelige, tekniske og matematiske fag (STEM-uddannelserne). Vi tager afsæt i Seymour & Hewitts (1997) etnografiske undersøgelse hvorefter hovedlinjerne i forskningen siden år 2000 præsenteres. Vi giver sammenhængen mellem frafald og unges identitetsarbejde et særskilt blik, og diskuterer, hvorvidt dette er en af de nye veje til at forstå frafald. Afslutningsvis opstiller vi fokuspunkter for videre forskning og udviklingsarbejde for at mindske frafaldet på de videregående uddannelser.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2011

SP - 35

EP - 55

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 4

ER -

ID: 35948261