Kinaesthetic activities in physics instruction: Image schematic justification and design based on didactic situations

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Dokumenter

  • NorDiNa2501

    Forlagets udgivne version, 565 KB, PDF-dokument

En af de store udfordringer studerende har med at lære fysik er at udvikle en begrebsmæssig forståelse af fysikkens centrale begreber. Mange forfattere hævder, at studerendes opfattelser af grundlæggende fysiske fænomener er forankret i basale skemaer med oprindelse i grundlæggende kinæstetiske erfaringer i verden. Hvis sådanne skemaer har en kropslig basis, bør det kunne udnyttes i fysikundervisningen. Derfor argumenterer vi for at kinæstetiske aktiviteter med omhyggelige eksperientielle og begrebsmæssige analyser, kan hjælpe studerendes grundlæggende begrebsdannelser i fysik og kan overvinde den fænomenologiske kløft mellem oplevelser og konceptuelle forståelse. Vi diskuterer billedskemaers karakter og fokuserer især på ét: effort-resistance-flow. Vi hævder, at dette skema er grundlæggende ikke kun i vores daglige erfaring, men også i mange grene af fysikken. Vi viser, hvordan en bestemt kinæstetisk model kan understøtte elevernes forståelse og intuition med hensyn til centrale fysik begreber, og beskriver og forklarer udformningen af lektion baseret på modellen.
Bidragets oversatte titelKinæstetiske aktiviteter i fysikundervisningen: Billedskematisk
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftNorDiNa: Nordic Studies in Science Education
Vol/bind12
Udgave nummer1
Sider (fra-til)56-72
ISSN1504-4556
StatusUdgivet - 2016

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 154401961