Når matematikere undersøger matematik: - og hvilken betydning det har for undersøgende matematikundervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Når matematikere undersøger matematik : - og hvilken betydning det har for undersøgende matematikundervisning. / Johansen, Mikkel Willum; Misfeldt, Morten.

I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Bind 2014, Nr. 4, 2014, s. 42-59.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Johansen, MW & Misfeldt, M 2014, 'Når matematikere undersøger matematik: - og hvilken betydning det har for undersøgende matematikundervisning', MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, bind 2014, nr. 4, s. 42-59.

APA

Johansen, M. W., & Misfeldt, M. (2014). Når matematikere undersøger matematik: - og hvilken betydning det har for undersøgende matematikundervisning. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, 2014(4), 42-59.

Vancouver

Johansen MW, Misfeldt M. Når matematikere undersøger matematik: - og hvilken betydning det har for undersøgende matematikundervisning. MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2014;2014(4):42-59.

Author

Johansen, Mikkel Willum ; Misfeldt, Morten. / Når matematikere undersøger matematik : - og hvilken betydning det har for undersøgende matematikundervisning. I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2014 ; Bind 2014, Nr. 4. s. 42-59.

Bibtex

@article{ce962cc6d6bc4df4a10b5128ba003400,
title = "N{\aa}r matematikere unders{\o}ger matematik: - og hvilken betydning det har for unders{\o}gende matematikundervisning",
abstract = "I denne artikel vil vi beskrive hovedresultaterne fra et kvalitativt interviewstudie vi har lavet af 13 aktive matematikeres praksis. Vi vil kort beskrive hvordan matematikere v{\ae}lger problemer, hvordan de griber arbejdet med problemerne an, og hvilke aspekter af deres arbejde de pr{\ae}senterer i forskningsartikler. Til sidst vil vi diskutere hvorvidt viden om professionelle matematikeres praksis kan og b{\o}r have indflydelse p{\aa} diskussioner omkring undervisningsfaget matematik. Vi vil i den forbindelse beskrive hvordan resultaterne fra vores unders{\o}gelse har betydning for diskussionerne om hvordan elever skal arbejde med (1) problemer og (2) repr{\ae}sentationer, metaforer og IT-v{\ae}rkt{\o}jer.",
author = "Johansen, {Mikkel Willum} and Morten Misfeldt",
year = "2014",
language = "Dansk",
volume = "2014",
pages = "42--59",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "4",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Når matematikere undersøger matematik

T2 - - og hvilken betydning det har for undersøgende matematikundervisning

AU - Johansen, Mikkel Willum

AU - Misfeldt, Morten

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - I denne artikel vil vi beskrive hovedresultaterne fra et kvalitativt interviewstudie vi har lavet af 13 aktive matematikeres praksis. Vi vil kort beskrive hvordan matematikere vælger problemer, hvordan de griber arbejdet med problemerne an, og hvilke aspekter af deres arbejde de præsenterer i forskningsartikler. Til sidst vil vi diskutere hvorvidt viden om professionelle matematikeres praksis kan og bør have indflydelse på diskussioner omkring undervisningsfaget matematik. Vi vil i den forbindelse beskrive hvordan resultaterne fra vores undersøgelse har betydning for diskussionerne om hvordan elever skal arbejde med (1) problemer og (2) repræsentationer, metaforer og IT-værktøjer.

AB - I denne artikel vil vi beskrive hovedresultaterne fra et kvalitativt interviewstudie vi har lavet af 13 aktive matematikeres praksis. Vi vil kort beskrive hvordan matematikere vælger problemer, hvordan de griber arbejdet med problemerne an, og hvilke aspekter af deres arbejde de præsenterer i forskningsartikler. Til sidst vil vi diskutere hvorvidt viden om professionelle matematikeres praksis kan og bør have indflydelse på diskussioner omkring undervisningsfaget matematik. Vi vil i den forbindelse beskrive hvordan resultaterne fra vores undersøgelse har betydning for diskussionerne om hvordan elever skal arbejde med (1) problemer og (2) repræsentationer, metaforer og IT-værktøjer.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2014

SP - 42

EP - 59

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 4

ER -

ID: 128690731