Nye mål for naturfagsundervisning i USA: vil vi samme vej i Danmark?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Standard

Nye mål for naturfagsundervisning i USA : vil vi samme vej i Danmark? / Evans, Robert Harry; Horst, Sebastian.

I: MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik, Bind 2012, Nr. 3, 09.2012, s. 56-69.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Harvard

Evans, RH & Horst, S 2012, 'Nye mål for naturfagsundervisning i USA: vil vi samme vej i Danmark?', MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik, bind 2012, nr. 3, s. 56-69. <https://tidsskrift.dk/index.php/mona/article/view/53883>

APA

Evans, R. H., & Horst, S. (2012). Nye mål for naturfagsundervisning i USA: vil vi samme vej i Danmark? MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik, 2012(3), 56-69. https://tidsskrift.dk/index.php/mona/article/view/53883

Vancouver

Evans RH, Horst S. Nye mål for naturfagsundervisning i USA: vil vi samme vej i Danmark? MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2012 sep.;2012(3):56-69.

Author

Evans, Robert Harry ; Horst, Sebastian. / Nye mål for naturfagsundervisning i USA : vil vi samme vej i Danmark?. I: MONA: Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2012 ; Bind 2012, Nr. 3. s. 56-69.

Bibtex

@article{6e52d0cfa773498ead279f05fb131ffb,
title = "Nye m{\aa}l for naturfagsundervisning i USA: vil vi samme vej i Danmark?",
abstract = "Analysen ser n{\ae}rmere p{\aa} den nye ramme for naturfagsundervisning i USA som udkom i 2011, og som i {\aa}r bliver udm{\o}ntet i nye m{\aa}lbeskrivelser. Den nye ramme er opbygget ud fra tre dimensioner: praksisser inden for naturvidenskab og ingeni{\o}rarbejde, tv{\ae}rg{\aa}ende begreber og faglige kerneid{\'e}er. Rammen fremh{\ae}ver at naturfagsundervisning b{\o}r bygge p{\aa} en progression gennem uddannelsesforl{\o}bet, at undervisningen skal fokusere p{\aa} nogle f{\aa} faglige kerneid{\'e}er i naturvidenskab og teknologi for at undg{\aa} stoftr{\ae}ngsel, og at arbejde med at l{\ae}re naturvidenskabelig viden skal integreres med det at arbejde unders{\o}gelsesbaseret (inquiry based), herunder ogs{\aa} med designmetoder, bl.a. for at {\o}ge fokus p{\aa} det kreative og ingeni{\o}rarbejde. Analysen afsluttes med at opsummere hvad i det amerikanske arbejde der kan v{\ae}re inspiration for udviklingen af dansk naturfagsundervisning.",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, science education",
author = "Evans, {Robert Harry} and Sebastian Horst",
year = "2012",
month = sep,
language = "Dansk",
volume = "2012",
pages = "56--69",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Nye mål for naturfagsundervisning i USA

T2 - vil vi samme vej i Danmark?

AU - Evans, Robert Harry

AU - Horst, Sebastian

PY - 2012/9

Y1 - 2012/9

N2 - Analysen ser nærmere på den nye ramme for naturfagsundervisning i USA som udkom i 2011, og som i år bliver udmøntet i nye målbeskrivelser. Den nye ramme er opbygget ud fra tre dimensioner: praksisser inden for naturvidenskab og ingeniørarbejde, tværgående begreber og faglige kerneidéer. Rammen fremhæver at naturfagsundervisning bør bygge på en progression gennem uddannelsesforløbet, at undervisningen skal fokusere på nogle få faglige kerneidéer i naturvidenskab og teknologi for at undgå stoftrængsel, og at arbejde med at lære naturvidenskabelig viden skal integreres med det at arbejde undersøgelsesbaseret (inquiry based), herunder også med designmetoder, bl.a. for at øge fokus på det kreative og ingeniørarbejde. Analysen afsluttes med at opsummere hvad i det amerikanske arbejde der kan være inspiration for udviklingen af dansk naturfagsundervisning.

AB - Analysen ser nærmere på den nye ramme for naturfagsundervisning i USA som udkom i 2011, og som i år bliver udmøntet i nye målbeskrivelser. Den nye ramme er opbygget ud fra tre dimensioner: praksisser inden for naturvidenskab og ingeniørarbejde, tværgående begreber og faglige kerneidéer. Rammen fremhæver at naturfagsundervisning bør bygge på en progression gennem uddannelsesforløbet, at undervisningen skal fokusere på nogle få faglige kerneidéer i naturvidenskab og teknologi for at undgå stoftrængsel, og at arbejde med at lære naturvidenskabelig viden skal integreres med det at arbejde undersøgelsesbaseret (inquiry based), herunder også med designmetoder, bl.a. for at øge fokus på det kreative og ingeniørarbejde. Analysen afsluttes med at opsummere hvad i det amerikanske arbejde der kan være inspiration for udviklingen af dansk naturfagsundervisning.

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - science education

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2012

SP - 56

EP - 69

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 3

ER -

ID: 44943012