Overgange i uddannelser - Fortællinger, horisonter og repertoirer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Overgange i uddannelser - Fortællinger, horisonter og repertoirer. / Ulriksen, Lars; Madsen, Lene Møller; Holmegaard, Henriette Tolstrup.

I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Bind 2019, Nr. 4, 2019, s. 47-56.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Ulriksen, L, Madsen, LM & Holmegaard, HT 2019, 'Overgange i uddannelser - Fortællinger, horisonter og repertoirer', Dansk Pædagogisk Tidsskrift, bind 2019, nr. 4, s. 47-56.

APA

Ulriksen, L., Madsen, L. M., & Holmegaard, H. T. (2019). Overgange i uddannelser - Fortællinger, horisonter og repertoirer. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 2019(4), 47-56.

Vancouver

Ulriksen L, Madsen LM, Holmegaard HT. Overgange i uddannelser - Fortællinger, horisonter og repertoirer. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2019;2019(4):47-56.

Author

Ulriksen, Lars ; Madsen, Lene Møller ; Holmegaard, Henriette Tolstrup. / Overgange i uddannelser - Fortællinger, horisonter og repertoirer. I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2019 ; Bind 2019, Nr. 4. s. 47-56.

Bibtex

@article{cb2152661e8242269db615f6c693fd72,
title = "Overgange i uddannelser - Fort{\ae}llinger, horisonter og repertoirer",
abstract = "Det er en del af uddannelsessystemet at der er en r{\ae}kke overgange mellem de forskellige uddannelsestrin. Ved overgangene skal man l{\ae}re en ny kultur at kende og l{\ae}re at navigere efter de implicitte og eksplicitte forventninger og krav i den nye sammenh{\ae}ng. Denne artikel pr{\ae}senterer tre elementer som indg{\aa}r i b{\o}rns og unges fors{\o}g p{\aa} at klare denne navigering. Det er fort{\ae}lling, horisont og repertoire. Fort{\ae}lling henviser behovet for at kunne skabe en sammenh{\ae}ngende, legitim og meningsfuld fort{\ae}lling om valg og oplevelser i uddannelserne. Horisont vedr{\o}rer muligheden for at forestille sig hvor man er p{\aa} vej hen, og hvilke mulige selv det {\aa}bner op for. Repertoire sigter til de erfaringer, viden og ressourcer man b{\ae}rer med sig fra et trin til det n{\ae}ste, og som b{\aa}de kan hj{\ae}lpe og skabe vanskeligheder. Gennem eksempler fra to forskningsprojekter, et om overgangen til universitetet og et om overgangen til arbejdslivet, diskuterer artiklen de tre elementers rolle, hver s{\aa}vel hver for sig som i sammenh{\ae}ng",
author = "Lars Ulriksen and Madsen, {Lene M{\o}ller} and Holmegaard, {Henriette Tolstrup}",
year = "2019",
language = "Dansk",
volume = "2019",
pages = "47--56",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "4",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Overgange i uddannelser - Fortællinger, horisonter og repertoirer

AU - Ulriksen, Lars

AU - Madsen, Lene Møller

AU - Holmegaard, Henriette Tolstrup

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Det er en del af uddannelsessystemet at der er en række overgange mellem de forskellige uddannelsestrin. Ved overgangene skal man lære en ny kultur at kende og lære at navigere efter de implicitte og eksplicitte forventninger og krav i den nye sammenhæng. Denne artikel præsenterer tre elementer som indgår i børns og unges forsøg på at klare denne navigering. Det er fortælling, horisont og repertoire. Fortælling henviser behovet for at kunne skabe en sammenhængende, legitim og meningsfuld fortælling om valg og oplevelser i uddannelserne. Horisont vedrører muligheden for at forestille sig hvor man er på vej hen, og hvilke mulige selv det åbner op for. Repertoire sigter til de erfaringer, viden og ressourcer man bærer med sig fra et trin til det næste, og som både kan hjælpe og skabe vanskeligheder. Gennem eksempler fra to forskningsprojekter, et om overgangen til universitetet og et om overgangen til arbejdslivet, diskuterer artiklen de tre elementers rolle, hver såvel hver for sig som i sammenhæng

AB - Det er en del af uddannelsessystemet at der er en række overgange mellem de forskellige uddannelsestrin. Ved overgangene skal man lære en ny kultur at kende og lære at navigere efter de implicitte og eksplicitte forventninger og krav i den nye sammenhæng. Denne artikel præsenterer tre elementer som indgår i børns og unges forsøg på at klare denne navigering. Det er fortælling, horisont og repertoire. Fortælling henviser behovet for at kunne skabe en sammenhængende, legitim og meningsfuld fortælling om valg og oplevelser i uddannelserne. Horisont vedrører muligheden for at forestille sig hvor man er på vej hen, og hvilke mulige selv det åbner op for. Repertoire sigter til de erfaringer, viden og ressourcer man bærer med sig fra et trin til det næste, og som både kan hjælpe og skabe vanskeligheder. Gennem eksempler fra to forskningsprojekter, et om overgangen til universitetet og et om overgangen til arbejdslivet, diskuterer artiklen de tre elementers rolle, hver såvel hver for sig som i sammenhæng

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2019

SP - 47

EP - 56

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 4

ER -

ID: 231751568