Pædagogisk brug af test: – Et systematisk review
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
Standard
Pædagogisk brug af test : – Et systematisk review. / Nordenbo, Sven Erik; Allerup, Peter; Andersen, Hanne Leth; Korp, Helena; Dolin, Jens; Søgaard Larsen, Michael; Olsen, Rolf Vegar; Svendsen, Majken Mosegaard; Tiftikçi, Neriman; Wendt, Rikke Eline; Østergaard, Susan.
Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2009. 173 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - RPRT
T1 - Pædagogisk brug af test
T2 - – Et systematisk review
AU - Nordenbo, Sven Erik
AU - Allerup, Peter
AU - Andersen, Hanne Leth
AU - Korp, Helena
AU - Dolin, Jens
AU - Søgaard Larsen, Michael
AU - Olsen, Rolf Vegar
AU - Svendsen, Majken Mosegaard
AU - Tiftikçi, Neriman
AU - Wendt, Rikke Eline
AU - Østergaard, Susan
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - Publikationen er resultatet af et systematisk review foretaget i regi af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Reviewets grundspørgsmål er: Hvordan kan grundskolelæreres individ- og klassecentrerede brug af data fra test forbedre læreres didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag i klasser med almindelige elever? Spørgsmålet vedrører alene testtyper, som indgår i nationale test ide nordiske lande. Og hvordan indvirker indførelsen af testning på læreres didaktiske beslutninger og elevers læringsadfærd? Vi fandt frem til at grundskolelæreres individ- og klassecentrerede brug af testdata i klasser med almindelige elever forbedres, når de didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag bygger på test, som lærerne oplever et medejerskab for.Vi fandt fremtil, at introduktion af test fra instanser over klasseniveau med det formål at indvirke på undervisning og elevers læringsadfærd har virkninger på curriculum, undervisning og tidsforbrug, på elevernes følelsesreaktioner, motivation, læringsadfærd og selvværd. Positive virkninger af central administerede testmodsvares af negative virkninger, især for de svagt præsterende elevers vedkommende. Den information, som kan fås fra test, kan bedres ved, at der sammen med testdata tilbydes respons- og/eller fejltypeanalyser af elevernes besvarelser. Svaret antyder, at læreruddannelsen bør inddrage lærerkompetencer til både at udvikle lokale test og til at fortolke faglige analyser af testdata fra centralt producerede instanser. Publikationen redegør for den anvendte metodik, og implikationerne af resultaterne for undervisningspraksis, policy og forskning diskueres.
AB - Publikationen er resultatet af et systematisk review foretaget i regi af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Reviewets grundspørgsmål er: Hvordan kan grundskolelæreres individ- og klassecentrerede brug af data fra test forbedre læreres didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag i klasser med almindelige elever? Spørgsmålet vedrører alene testtyper, som indgår i nationale test ide nordiske lande. Og hvordan indvirker indførelsen af testning på læreres didaktiske beslutninger og elevers læringsadfærd? Vi fandt frem til at grundskolelæreres individ- og klassecentrerede brug af testdata i klasser med almindelige elever forbedres, når de didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag bygger på test, som lærerne oplever et medejerskab for.Vi fandt fremtil, at introduktion af test fra instanser over klasseniveau med det formål at indvirke på undervisning og elevers læringsadfærd har virkninger på curriculum, undervisning og tidsforbrug, på elevernes følelsesreaktioner, motivation, læringsadfærd og selvværd. Positive virkninger af central administerede testmodsvares af negative virkninger, især for de svagt præsterende elevers vedkommende. Den information, som kan fås fra test, kan bedres ved, at der sammen med testdata tilbydes respons- og/eller fejltypeanalyser af elevernes besvarelser. Svaret antyder, at læreruddannelsen bør inddrage lærerkompetencer til både at udvikle lokale test og til at fortolke faglige analyser af testdata fra centralt producerede instanser. Publikationen redegør for den anvendte metodik, og implikationerne af resultaterne for undervisningspraksis, policy og forskning diskueres.
M3 - Rapport
SN - 978-87-7684-293-2
BT - Pædagogisk brug af test
PB - Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
ER -
ID: 12166016