Ph.d.-vejlederkurser i Danmark: Status på indhold og diskussion af kvalitet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Ph.d.-vejlederkurser i Danmark : Status på indhold og diskussion af kvalitet. / Kobayashi, Sofie; Godskesen, Mirjam Irene; Wichmann-Hansen, Gitte.

I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , Bind 12, Nr. 22, 02.03.2017, s. 99-114.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Kobayashi, S, Godskesen, MI & Wichmann-Hansen, G 2017, 'Ph.d.-vejlederkurser i Danmark: Status på indhold og diskussion af kvalitet', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , bind 12, nr. 22, s. 99-114.

APA

Kobayashi, S., Godskesen, M. I., & Wichmann-Hansen, G. (2017). Ph.d.-vejlederkurser i Danmark: Status på indhold og diskussion af kvalitet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , 12(22), 99-114.

Vancouver

Kobayashi S, Godskesen MI, Wichmann-Hansen G. Ph.d.-vejlederkurser i Danmark: Status på indhold og diskussion af kvalitet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2017 mar. 2;12(22):99-114.

Author

Kobayashi, Sofie ; Godskesen, Mirjam Irene ; Wichmann-Hansen, Gitte. / Ph.d.-vejlederkurser i Danmark : Status på indhold og diskussion af kvalitet. I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2017 ; Bind 12, Nr. 22. s. 99-114.

Bibtex

@article{a9e94869837b4136b15a0f7ed68e8d64,
title = "Ph.d.-vejlederkurser i Danmark: Status p{\aa} indhold og diskussion af kvalitet",
abstract = "I denne artikel kortl{\ae}gger vi kompetenceudviklingsaktiviteter for ph.d.-vejledere i Danmark, hvilket ikke tidligere er gennemf{\o}rt systematisk. Syv ud af de otte danske universiteter udb{\o}d kompetence¬udviklingsaktiviteter for ph.d.-vejledere. I alt identificerede vi 14 kurser/aktiviteter gennemf{\o}rt i 2015. Unders{\o}gelsen er dels baseret p{\aa} data fra en tematisk analyse af eksisterende kursusbeskrivelser og programmer, og dels p{\aa} en sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse. Kortl{\ae}gningen viser, at fire faglige temaer g{\aa}r igen i de fleste kurser; vejlederroller, relationer, underst{\o}ttelse af den ph.d.-studerendes selvst{\ae}ndighed samt kommunikation. Kortl{\ae}gningen diskuteres op imod international litteratur fra forskningsfeltet med s{\ae}rlig fokus p{\aa} et australsk studie, hvor udbuddet af ph.d.-vejlederkurser kortl{\ae}gges p{\aa} otte store (forskningstunge) australske universiteter. Udbuddet i Danmark er forholdsvis ensartet sammenlignet med b{\aa}de Australien og aktiviteter rapporteret fra andre lande, hvor en st{\o}rre variation af formater er afpr{\o}vet, fx online kurser og uformelle l{\ae}ringscirkler. Herefter tages sp{\o}rgsm{\aa}let om kvalitet i kompetenceudviklingsaktiviteterne op. Internationalt vurderes kvalitet i ph.d.-vejlederkurser p{\aa}, hvorvidt det lykkes at f{\aa} vejlederen til at reflektere over sin praksis. Vi har derfor valgt at diskutere kvalitet med udgangspunkt i Sch{\"o}n{\textquoteright}s begreber om refleksion-over-praksis og refleksion-i-praksis (Sch{\"o}n, 1987). M{\aa}let er, at artiklen kan bruges af ph.d.-skoler og p{\ae}dagogiske enheder til videreudvikling af deres udbud af kurser og andre initiativer m{\aa}lrettet ph.d.-vejledere.",
author = "Sofie Kobayashi and Godskesen, {Mirjam Irene} and Gitte Wichmann-Hansen",
year = "2017",
month = mar,
day = "2",
language = "Dansk",
volume = "12",
pages = "99--114",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "22",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Ph.d.-vejlederkurser i Danmark

T2 - Status på indhold og diskussion af kvalitet

AU - Kobayashi, Sofie

AU - Godskesen, Mirjam Irene

AU - Wichmann-Hansen, Gitte

PY - 2017/3/2

Y1 - 2017/3/2

N2 - I denne artikel kortlægger vi kompetenceudviklingsaktiviteter for ph.d.-vejledere i Danmark, hvilket ikke tidligere er gennemført systematisk. Syv ud af de otte danske universiteter udbød kompetence¬udviklingsaktiviteter for ph.d.-vejledere. I alt identificerede vi 14 kurser/aktiviteter gennemført i 2015. Undersøgelsen er dels baseret på data fra en tematisk analyse af eksisterende kursusbeskrivelser og programmer, og dels på en spørgeskemaundersøgelse. Kortlægningen viser, at fire faglige temaer går igen i de fleste kurser; vejlederroller, relationer, understøttelse af den ph.d.-studerendes selvstændighed samt kommunikation. Kortlægningen diskuteres op imod international litteratur fra forskningsfeltet med særlig fokus på et australsk studie, hvor udbuddet af ph.d.-vejlederkurser kortlægges på otte store (forskningstunge) australske universiteter. Udbuddet i Danmark er forholdsvis ensartet sammenlignet med både Australien og aktiviteter rapporteret fra andre lande, hvor en større variation af formater er afprøvet, fx online kurser og uformelle læringscirkler. Herefter tages spørgsmålet om kvalitet i kompetenceudviklingsaktiviteterne op. Internationalt vurderes kvalitet i ph.d.-vejlederkurser på, hvorvidt det lykkes at få vejlederen til at reflektere over sin praksis. Vi har derfor valgt at diskutere kvalitet med udgangspunkt i Schön’s begreber om refleksion-over-praksis og refleksion-i-praksis (Schön, 1987). Målet er, at artiklen kan bruges af ph.d.-skoler og pædagogiske enheder til videreudvikling af deres udbud af kurser og andre initiativer målrettet ph.d.-vejledere.

AB - I denne artikel kortlægger vi kompetenceudviklingsaktiviteter for ph.d.-vejledere i Danmark, hvilket ikke tidligere er gennemført systematisk. Syv ud af de otte danske universiteter udbød kompetence¬udviklingsaktiviteter for ph.d.-vejledere. I alt identificerede vi 14 kurser/aktiviteter gennemført i 2015. Undersøgelsen er dels baseret på data fra en tematisk analyse af eksisterende kursusbeskrivelser og programmer, og dels på en spørgeskemaundersøgelse. Kortlægningen viser, at fire faglige temaer går igen i de fleste kurser; vejlederroller, relationer, understøttelse af den ph.d.-studerendes selvstændighed samt kommunikation. Kortlægningen diskuteres op imod international litteratur fra forskningsfeltet med særlig fokus på et australsk studie, hvor udbuddet af ph.d.-vejlederkurser kortlægges på otte store (forskningstunge) australske universiteter. Udbuddet i Danmark er forholdsvis ensartet sammenlignet med både Australien og aktiviteter rapporteret fra andre lande, hvor en større variation af formater er afprøvet, fx online kurser og uformelle læringscirkler. Herefter tages spørgsmålet om kvalitet i kompetenceudviklingsaktiviteterne op. Internationalt vurderes kvalitet i ph.d.-vejlederkurser på, hvorvidt det lykkes at få vejlederen til at reflektere over sin praksis. Vi har derfor valgt at diskutere kvalitet med udgangspunkt i Schön’s begreber om refleksion-over-praksis og refleksion-i-praksis (Schön, 1987). Målet er, at artiklen kan bruges af ph.d.-skoler og pædagogiske enheder til videreudvikling af deres udbud af kurser og andre initiativer målrettet ph.d.-vejledere.

UR - http://www.dun-net.dk/media/299174/8-kobayashi-et-al.pdf

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 12

SP - 99

EP - 114

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 22

ER -

ID: 174101872