Når man kradser i overfladen: Relevant videnskabshistorie og videnskabsteori

Tiltrædelsesforelæsning ved professor m.s.o. Henrik Kragh Sørensen, Institut for Naturfagenes Didaktik

I denne tiltrædelsesforelæsning vil professor m.s.o. og leder af sektionen for videnskabshistorie og videnskabsteori ved IND, Henrik Kragh Sørensen, illustrere og diskutere relationerne mellem naturvidenskab inkl. matematik og kultur. Han vil både komme ind på matematikhistoriens brug i gymnasial undervisning, videnskabsteoriens potentiale som identitetsskaber for naturvidenskabelige studerende, og betydning af fortidig og nutidig matematisk praksis for fagets udvikling og identitet.

Kl. 14:00 Tiltrædelsesforelæsning: Når man kradser i overfladen: Relevant
videnskabshistorie og videnskabsteori
Sted: Auditoriet, Geologisk Museum, Øster Voldgade 5, 1350 København K.

Kl. 15:00 Reception
Sted: Institut for Naturfagenes Didaktik, Observatoriebygningen, Øster Voldgade 3, 1350 København K.

Videnskabshistorie og videnskabsteori kan være unikke muligheder for at samtænke naturvidenskab og kultur. Dels kan en historisk og filosofisk tilgang til naturvidenskaberne og matematik vise os kulturelle perspektiver af fagenes vidensproduktion og institutioner. Og dels åbner naturvidenskabernes og matematikkens relationer til den omliggende kultur for en række historiske og filosofiske spørgsmål.