The Abstraction Gap - transition from arithmetic to algebra through resources and modeling

Ph.d.-projekt

Abstraktionskløften – overgangen fra aritmetik til algebra ved hjælp af ressourcer og modeller’ har som formål af undersøge lærere og elevers udfordringer med overgangen fra aritmetik til algebra i folkeskolen, samt hvordan og i hvilket omfang tilpassede forskningsbaserede ressourcer kan hjælpe matematiklærerne med at bygge bro over abstraktionskløften. Den antropologiske teori om det didaktiske vil blive anvendt som ny tilgang til at undersøge disse spørgsmål i et internationalt perspektiv.

ENGLISH:

‘The Abstraction Gap - transition from arithmetic to algebra through resources and modeling’ aims to investigate the transition from arithmetic to algebra as a challenge for teachers in Danish lower secondary school; and to explore if and how research based resources – when adapted to this context - can support teachers’ efforts to meet this challenge. The Anthropological Theory of the Didactic will be used to offer a new approach to support this investigation in an international perspective.

Samarbejdspartnere

Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet & Københavns Professionshøjskole

Projektleder

Ph.d.-studerende Pia Beck Tonnesen 

Vejledere

Prof. Carl Winsløw (primære vejleder på IND/KU), adjunkt Britta Eyrich Jessen  (sekundær vejl. IND/KU), lektor/Ph.D. Klaus Rasmussen (vejleder på Københavns professionshøjskole)

Projektperiode

 01.01.2021 – 31.12.2024