30. juni 2015

Gymnasiet Tænkt Forfra

Gymnasiet tænkt forfra var et treårigt projekt, der involverede seks gymnasier (der repræsenterer stx, htx, hhx og hf) i Region Hovedstaden. Projektets formål var at arbejde med organiseringen og implementeringen af undervisningen på en måde, der understøtter, at de deltagende elever udvikler nye innovationskompetencer, et højere fagligt niveau samt større motivation og lyst til at lære. På hvert gymnasium deltog et team af lærere samt eleverne i én klasse, der i hele deres gymnasietid deltager i projektet.

IND’s rolle i projektet var evaluering og følgeforskning. Følgeforskningen fokuserede blandt andet på at gøre en række nye kompetencer, såsom innovationskompetencen målbare.


Projektperiode medio 2012 - medio 2015

Bevillingsgiver: Region Hovedstaden

Kontaktperson på IND: Jan Alexis Nielsen

Følg med i projektet her: https://www.facebook.com/GymnasietTaenktForfra

Videoer

Batavia Film producerer løbende små videoer, der en dag skal danne baggrund for en række dokumentarer om projektet på blandt andet DR.

Videoerne kan ses her:

Afslutningsfilm (udgivet den 23/9 2015):
https://www.youtube.com/watch?v=lfAVoFqxfrA

Eksterne samarbejdspartnere (udgivet den 15/4 2013):
http://www.youtube.com/watch?v=X8ZhgvvM0aA

Kan samfundet bruge innovative kompetencer? (udgivet den 20/6 2013):
http://www.youtube.com/watch?v=boC75ZRaIyE&sns=em

Kan man måle innovation? (udgivet den 20/6 2013):
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QbTvEaTmXAo#at=251

Midtvejsresultater (udgivet den 7/10 2014):
http://youtu.be/t3RfvG8YlvQ

Artikler

Nielsen, J. A. (2015). Assessment of Innovation Competency: A Thematic Analysis of Upper Secondary School Teachers’ Talk. Journal of Educational Research, 108(4), 318-330. 10.1080/00220671.2014.886178

Skal gymnasieelever have karakterer for at være innovative? (Artikel i forskningsnyhedsmediet Videnskab.dk den 14/8 2013).

Innovative kompetencer kan måles. (Artikel i Gymnasieskolen den 18/9 2013).

Rapporter

Slutrapport september 2015 (pdf)

Rapport fra arbejdsgruppe for prøveformer der tester innovationskompetencer i gymnasiet (pdf) 

Midtvejsrapport august 2014 (pdf)

Hovedkonklusioner fra midtvejsrapport august 2014 (pdf)