8. oktober 2019

Kvinder i Fysik prisen 2019 går til ansat på IND

Kvinder i fysik

Christina Ayo Toldbo, IND, har den 8. oktober 2019 modtaget Kvinder i Fysik prisen. Christina Ayo Toldbo arbejder i øjeblikket som ekstern lektor ved Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet, med at udvikle undervisningsmateriale til projekt "Marsbasen".

Christina Ayo ToldboKvinder i Fysik (KIF) arbejder for at sætte fokus på kvinder i fysik gennem aktiviteter målrettet studerende, akademisk personale, ledelse og politiske påvirkere inden for science.

KIF-prisen tildeles årligt for at skabe opmærksomhed på kvinders betydning i fysik. Prisen skal hjælpe med at identificere kvindelige fysikere som forbilleder på universiteter såvel som på gymnasier og i samfundet og erhvervslivet.

Uddeling af årets KIF-pris

Komitéen lagde ved uddelingen vægt på Christina Ayo Toldbos brede erfaring inden for undervisning og vejledning og for i offentligheden at inspirere alle til at interessere sig for science.
Christinas erfaring spænder fra privat vejledning af studerende på gymnasiet til at guide og lave teambuilding-begivenheder på Tycho Brahe Planetarium og instruere laboratorieøvelser på universitetet. Christina var også en af de vigtigste arrangører af fejringen af 50-årsdagen for månelandingen i Dansk Astronautical Society.

I øjeblikket arbejder Christina som ekstern lektor ved Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet, med at udvikle undervisningsmateriale til projekt "Marsbasen". Projektet er skræddersyet til undervisning i fysik niveau C på de danske gymnasier.