Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Standard

Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger. / Nielsen, Jan Alexis.

Fagdidaktik og demokrati. red. / Claus Haas; Christina Matthiesen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2020. s. 51-68.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Nielsen, JA 2020, Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger. i C Haas & C Matthiesen (red), Fagdidaktik og demokrati. Samfundslitteratur, Frederiksberg, s. 51-68.

APA

Nielsen, J. A. (2020). Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger. I C. Haas, & C. Matthiesen (red.), Fagdidaktik og demokrati (s. 51-68). Samfundslitteratur.

Vancouver

Nielsen JA. Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger. I Haas C, Matthiesen C, red., Fagdidaktik og demokrati. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 2020. s. 51-68

Author

Nielsen, Jan Alexis. / Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger. Fagdidaktik og demokrati. red. / Claus Haas ; Christina Matthiesen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2020. s. 51-68

Bibtex

@inbook{84234afe65a2439e9a7009b9be2e6054,
title = "Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger",
abstract = "Naturfagene spiller, eller b{\o}r spille, en stor demokratiforberedende rolle. Efterh{\aa}nden relaterer de fleste samfundsm{\ae}ssige problemstillinger sig p{\aa} den ene eller anden m{\aa}de til noget naturvidenskabeligt eller teknologisk. I naturfagsdidaktikken har man blandt andet tematiseret dette gennem begrebet socioscientific issues (SSI). Det vil sige arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger, der har et naturfagligt indhold – fx brugen af fossile br{\ae}ndstoffer, genterapi, forurening, osv. I dette bogkapitel beskriver jeg det historiske ophav af begrebet om SSI-undervisning, og hvordan lignende aspekter har v{\ae}ret, og stadig er, tydelige i danske l{\ae}replaner. P{\aa} den baggrund opridser jeg de seneste to {\aa}rtiers forskning i SSI-undervisning p{\aa} godt og ondt og kommer p{\aa} den baggrund med anbefalinger til praksis. Jeg fokuserer p{\aa} grundskolen som kontekst i dette kapitel, men arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger er selvf{\o}lgelig ogs{\aa} relevant i de naturvidenskabelige fag i de gymnasiale uddannelser.",
author = "Nielsen, {Jan Alexis}",
year = "2020",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-593-3588-8",
pages = "51--68",
editor = "Claus Haas and Christina Matthiesen",
booktitle = "Fagdidaktik og demokrati",
publisher = "Samfundslitteratur",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Demokratiforberedende naturfagsundervisning gennem samfundsrelevante problemstillinger

AU - Nielsen, Jan Alexis

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Naturfagene spiller, eller bør spille, en stor demokratiforberedende rolle. Efterhånden relaterer de fleste samfundsmæssige problemstillinger sig på den ene eller anden måde til noget naturvidenskabeligt eller teknologisk. I naturfagsdidaktikken har man blandt andet tematiseret dette gennem begrebet socioscientific issues (SSI). Det vil sige arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger, der har et naturfagligt indhold – fx brugen af fossile brændstoffer, genterapi, forurening, osv. I dette bogkapitel beskriver jeg det historiske ophav af begrebet om SSI-undervisning, og hvordan lignende aspekter har været, og stadig er, tydelige i danske læreplaner. På den baggrund opridser jeg de seneste to årtiers forskning i SSI-undervisning på godt og ondt og kommer på den baggrund med anbefalinger til praksis. Jeg fokuserer på grundskolen som kontekst i dette kapitel, men arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger er selvfølgelig også relevant i de naturvidenskabelige fag i de gymnasiale uddannelser.

AB - Naturfagene spiller, eller bør spille, en stor demokratiforberedende rolle. Efterhånden relaterer de fleste samfundsmæssige problemstillinger sig på den ene eller anden måde til noget naturvidenskabeligt eller teknologisk. I naturfagsdidaktikken har man blandt andet tematiseret dette gennem begrebet socioscientific issues (SSI). Det vil sige arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger, der har et naturfagligt indhold – fx brugen af fossile brændstoffer, genterapi, forurening, osv. I dette bogkapitel beskriver jeg det historiske ophav af begrebet om SSI-undervisning, og hvordan lignende aspekter har været, og stadig er, tydelige i danske læreplaner. På den baggrund opridser jeg de seneste to årtiers forskning i SSI-undervisning på godt og ondt og kommer på den baggrund med anbefalinger til praksis. Jeg fokuserer på grundskolen som kontekst i dette kapitel, men arbejdet med samfundsrelevante problemstillinger er selvfølgelig også relevant i de naturvidenskabelige fag i de gymnasiale uddannelser.

UR - https://wildside.ipapercms.dk/SLFonden/SLforlagene/Samfundslitteratur/Titler/gratis-laeseproeve-fagdidaktik-og-demokrati/?page=1

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-593-3588-8

SP - 51

EP - 68

BT - Fagdidaktik og demokrati

A2 - Haas, Claus

A2 - Matthiesen, Christina

PB - Samfundslitteratur

CY - Frederiksberg

ER -

ID: 248946178