Når gymnasiet er en fremmed verden: Eleverfaringer - social baggrund - fagligt udbytte
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning
Standard
Når gymnasiet er en fremmed verden : Eleverfaringer - social baggrund - fagligt udbytte. / Ulriksen, Lars; Murning, Susanne; Ebbensgaard, Aase Bitsch.
1 udg. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2009. 234 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Når gymnasiet er en fremmed verden
T2 - Eleverfaringer - social baggrund - fagligt udbytte
AU - Ulriksen, Lars
AU - Murning, Susanne
AU - Ebbensgaard, Aase Bitsch
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - På baggrund af interview med i alt 135 elever fordelt på det almene gymnasium, handelsgymnasiet (hhx), teknisk gymnasium (htx) og den toårige højere forberedelseseksamen (hf) analyserer bogen, hvilke forhold som kan bidrage til at forklare, hvorfor elever, hvis forældre ikke har en gymnasial uddannelse, har vanskeligere betingelser for at få et højt fagligt udbytte i gymnasiet. Analysen går ind i elevernes vanskeligheder med at forstå kriterierne for deltagelsen i undervisningen, at forstå sproget, betydningen de sociale relationer i klassen og uden for skolen, og betydningen af lærerne og undervisningen. Bogen afsluttes med anbefalinger til lærere, ledere og det politisk/administrative niveau med fokus på, hvad der kan gøres for at gøre elevernes faglige udbytte større.
AB - På baggrund af interview med i alt 135 elever fordelt på det almene gymnasium, handelsgymnasiet (hhx), teknisk gymnasium (htx) og den toårige højere forberedelseseksamen (hf) analyserer bogen, hvilke forhold som kan bidrage til at forklare, hvorfor elever, hvis forældre ikke har en gymnasial uddannelse, har vanskeligere betingelser for at få et højt fagligt udbytte i gymnasiet. Analysen går ind i elevernes vanskeligheder med at forstå kriterierne for deltagelsen i undervisningen, at forstå sproget, betydningen de sociale relationer i klassen og uden for skolen, og betydningen af lærerne og undervisningen. Bogen afsluttes med anbefalinger til lærere, ledere og det politisk/administrative niveau med fokus på, hvad der kan gøres for at gøre elevernes faglige udbytte større.
M3 - Bog
SN - 978-87-593-1442-5
BT - Når gymnasiet er en fremmed verden
PB - Samfundslitteratur
CY - Frederiksberg
ER -
ID: 11230022