Når gymnasiet er en fremmed verden: Eleverfaringer - social baggrund - fagligt udbytte

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

På baggrund af interview med i alt 135 elever fordelt på det almene gymnasium, handelsgymnasiet (hhx), teknisk gymnasium (htx) og den toårige højere forberedelseseksamen (hf) analyserer bogen, hvilke forhold som kan bidrage til at forklare, hvorfor elever, hvis forældre ikke har en gymnasial uddannelse, har vanskeligere betingelser for at få et højt fagligt udbytte i gymnasiet. Analysen går ind i elevernes vanskeligheder med at forstå kriterierne for deltagelsen i undervisningen, at forstå sproget, betydningen de sociale relationer i klassen og uden for skolen, og betydningen af lærerne og undervisningen.

Bogen afsluttes med anbefalinger til lærere, ledere og det politisk/administrative niveau med fokus på, hvad der kan gøres for at gøre elevernes faglige udbytte større.

OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Udgave1
Antal sider234
ISBN (Trykt)978-87-593-1442-5
StatusUdgivet - 2009

ID: 11230022