Tilstræbt og realiseret tværfaglighed i universitetsundervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Tilstræbt og realiseret tværfaglighed i universitetsundervisning. / Lindvig, Katrine; Ulriksen, Lars.

I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , Bind 11, Nr. 20, 01.03.2016, s. 5-13.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Lindvig, K & Ulriksen, L 2016, 'Tilstræbt og realiseret tværfaglighed i universitetsundervisning', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , bind 11, nr. 20, s. 5-13. <http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/dut/article/view/21168>

APA

Lindvig, K., & Ulriksen, L. (2016). Tilstræbt og realiseret tværfaglighed i universitetsundervisning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , 11(20), 5-13. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/dut/article/view/21168

Vancouver

Lindvig K, Ulriksen L. Tilstræbt og realiseret tværfaglighed i universitetsundervisning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2016 mar. 1;11(20):5-13.

Author

Lindvig, Katrine ; Ulriksen, Lars. / Tilstræbt og realiseret tværfaglighed i universitetsundervisning. I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2016 ; Bind 11, Nr. 20. s. 5-13.

Bibtex

@article{ec11e8e616bb41698f91d09ad40638d7,
title = "Tilstr{\ae}bt og realiseret tv{\ae}rfaglighed i universitetsundervisning",
abstract = "Form{\aa}let med denne artikel er at give undervisere, som er involveret i tv{\ae}rfaglige uddannelser og undervisning, et grundlag for at kunne reflektere over og dis-kutere f{\o}lgende: Hvad sker der med tv{\ae}rfagligheden i undervisningen, og hvor-dan h{\ae}nger det sammen med de didaktiske valg i planl{\ae}gning og udf{\o}relse? I artiklen sammenholder og pr{\ae}senterer forfatterne f{\o}rst de mest udbredte beteg-nelser for tv{\ae}rfaglighed. Ved hj{\ae}lp af en case best{\aa}ende af et tv{\ae}rfagligt kursus, udbudt over flere gange og med forskelligt design, peger forfatterne herefter p{\aa} nogle af de udfordringer, der er forbundet med at praktisere tv{\ae}rfaglig un-dervisning. Artiklen konkluderer, at centrale didaktiske overvejelser om stofud-v{\ae}lgelse, arbejdsformer, eksamensformer samt deltagerforuds{\ae}tninger og for-ventninger har afg{\o}rende betydning for realiseringen af den tilstr{\ae}bte tv{\ae}rfag-lighed.",
author = "Katrine Lindvig and Lars Ulriksen",
year = "2016",
month = mar,
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "11",
pages = "5--13",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "20",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Tilstræbt og realiseret tværfaglighed i universitetsundervisning

AU - Lindvig, Katrine

AU - Ulriksen, Lars

PY - 2016/3/1

Y1 - 2016/3/1

N2 - Formålet med denne artikel er at give undervisere, som er involveret i tværfaglige uddannelser og undervisning, et grundlag for at kunne reflektere over og dis-kutere følgende: Hvad sker der med tværfagligheden i undervisningen, og hvor-dan hænger det sammen med de didaktiske valg i planlægning og udførelse? I artiklen sammenholder og præsenterer forfatterne først de mest udbredte beteg-nelser for tværfaglighed. Ved hjælp af en case bestående af et tværfagligt kursus, udbudt over flere gange og med forskelligt design, peger forfatterne herefter på nogle af de udfordringer, der er forbundet med at praktisere tværfaglig un-dervisning. Artiklen konkluderer, at centrale didaktiske overvejelser om stofud-vælgelse, arbejdsformer, eksamensformer samt deltagerforudsætninger og for-ventninger har afgørende betydning for realiseringen af den tilstræbte tværfag-lighed.

AB - Formålet med denne artikel er at give undervisere, som er involveret i tværfaglige uddannelser og undervisning, et grundlag for at kunne reflektere over og dis-kutere følgende: Hvad sker der med tværfagligheden i undervisningen, og hvor-dan hænger det sammen med de didaktiske valg i planlægning og udførelse? I artiklen sammenholder og præsenterer forfatterne først de mest udbredte beteg-nelser for tværfaglighed. Ved hjælp af en case bestående af et tværfagligt kursus, udbudt over flere gange og med forskelligt design, peger forfatterne herefter på nogle af de udfordringer, der er forbundet med at praktisere tværfaglig un-dervisning. Artiklen konkluderer, at centrale didaktiske overvejelser om stofud-vælgelse, arbejdsformer, eksamensformer samt deltagerforudsætninger og for-ventninger har afgørende betydning for realiseringen af den tilstræbte tværfag-lighed.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 11

SP - 5

EP - 13

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 20

ER -

ID: 156924710