E-læringsadfærd i spredningsfysik

Som forberedelse til European Spallation Source (ESS) (https://europeanspallationsource.se/) er der blevet lanceret en række e-learning-initiativer. Vi ved dog meget lidt om, hvordan de forskellige værktøjer  forbereder studerende til aktivt at deltage i spredningseksperimenter.

Dette projekt undersøgte studerendes adfærd, når de lærer spredningsfysik ved at bruge en kombination af serverlogfiler, eye-tracking og observationer af studerende i et autentisk eksperimentelt miljø. Forventningen var, at nogle elever ville vise adfærd, der kunne identificeres som dybe  læringsstrategier, mens andre elever ville vise adfærd mere forbundet med overfladestrategier. En given studerende ville dog kunne vise dybe læringsstrategier på et tidspunkt og overordnede læringsstrategier på andre tidspunkter. Spørgsmålet er, hvordan bestemte strategier forbereder de studerende til aktiv deltagelse i autentiske situationer. 

Datamaterialet stammede fra aktiviteter, hvor eleverne bliver bedt om at udtrykke deres viden, løse problemer og udføre eksperimentelle lignende øvelser online og på storskala-spredningsanlæg. Det betød, at projektet ville få adgang til læringsprocesser i form af studerendes adfærd og til resultaterne af disse processer i form af studerendes svar på problemer og øvelser.

Projektet var finansieret af MAX4ESSFUN

Projektgruppe

Linda Udby (Niels Bohr Institut)

Daniel Spikol (Malmø Universitet)

Jesper Bruun, adjunkt (Institut for Naturfagenes Didaktik)