Evaluering af STEM for verdensmålene

STEM for verdensmålene havde til formål, at styrke danske gymnasieelevers almendannelse om verdens tilstand og deres motivation for STEM-fagene, samt at fremme den naturvidenskabelige almendannelse blandt befolkningen i Danmark generelt.

I projektet samarbejdede forskere og gymnasielærere om at udvikle undervisningsforløb til gymnasiet i fagene biologi, kemi og bioteknologi. Undervisningsforløbene ville koble fagenes faglighed sammen med viden om FN’s verdensmål. Gennem forløbene ville eleverne møde forskere fra DTU, der forsker i løsninger på udfordringer, som knytter sig til verdensmålene. Undervejs i forløbet blev eleverne desuden præsenteret for de mennesker, hvis liv og erhverv er direkte berørt af en verdensmålsrelateret udfordring, og hvor forsknings- eller innovationsresultater skaber en positiv udvikling.

Naturfagenes evaluerings- og udviklingscenter stod for at gennemføre en evaluering af projektet.

Formålet med evalueringen var at undersøge, hvordan projektet lykkes med at styrke elevernes naturvidenskabelige almendannelse, deres motivation for STEM-fagene og deres viden om hvordan naturvidenskabelig forskning og metode kunne bidrage med løsninger på aktuelle globale udfordringer.

Evalueringen blev gennemført som en kvalitativ undersøgelse med brug af gruppeinterviews med elever og telefoninterviews med lærere.

Se evalueringsrapporten her:

Projektholder

DTU Aqua og Mellemfolkeligt Samvirke

Evalueringens projektgruppe

Dorte Christiansen Elmeskov (IND)

Olga Trolle (IND)

Projektperiode

2020 - 2023