Naturvidenskabens bidrag til almendannelsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Naturvidenskabens bidrag til almendannelsen. / Ulriksen, Lars.

I: MONA, Bind 2023, Nr. 3, 2023, s. 7-25.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Ulriksen, L 2023, 'Naturvidenskabens bidrag til almendannelsen', MONA, bind 2023, nr. 3, s. 7-25. <https://tidsskrift.dk/mona/article/view/139986>

APA

Ulriksen, L. (2023). Naturvidenskabens bidrag til almendannelsen. MONA, 2023(3), 7-25. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/139986

Vancouver

Ulriksen L. Naturvidenskabens bidrag til almendannelsen. MONA. 2023;2023(3):7-25.

Author

Ulriksen, Lars. / Naturvidenskabens bidrag til almendannelsen. I: MONA. 2023 ; Bind 2023, Nr. 3. s. 7-25.

Bibtex

@article{1447798b62954c748dc820785b5b88ef,
title = "Naturvidenskabens bidrag til almendannelsen",
abstract = "Dannelse og naturvidenskabelig dannelse er centrale m{\aa}l for folkeskolen og de gymnasiale uddannelser. Artiklen diskuterer eksisterende forst{\aa}elser af naturvidenskabelig dannelse hvor natur-videnskabelig dannelse opfattes som en s{\ae}rskilt dannelsesform, og hvor begrundelserne for naturvi-denskabelig dannelse is{\ae}r henviser til betydningen for hverdagslivet og for demokratisk og kulturel deltagelse. Artiklen argumenterer for at betragte naturvidenskaben som del af en samlet almendan-nelse og for at give st{\o}rre opm{\ae}rksomhed til naturvidenskabens bidrag til den dannelse som retter sig mod privatpersonen og forst{\aa}elsen af sig selv som menneske. Undervisning som retter sig mod dette dannelsesbidrag, vil kunne bidrage til oplevelser af relevans hos is{\ae}r {\ae}ldre elever.",
author = "Lars Ulriksen",
year = "2023",
language = "Dansk",
volume = "2023",
pages = "7--25",
journal = "MONA",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Naturvidenskabens bidrag til almendannelsen

AU - Ulriksen, Lars

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - Dannelse og naturvidenskabelig dannelse er centrale mål for folkeskolen og de gymnasiale uddannelser. Artiklen diskuterer eksisterende forståelser af naturvidenskabelig dannelse hvor natur-videnskabelig dannelse opfattes som en særskilt dannelsesform, og hvor begrundelserne for naturvi-denskabelig dannelse især henviser til betydningen for hverdagslivet og for demokratisk og kulturel deltagelse. Artiklen argumenterer for at betragte naturvidenskaben som del af en samlet almendan-nelse og for at give større opmærksomhed til naturvidenskabens bidrag til den dannelse som retter sig mod privatpersonen og forståelsen af sig selv som menneske. Undervisning som retter sig mod dette dannelsesbidrag, vil kunne bidrage til oplevelser af relevans hos især ældre elever.

AB - Dannelse og naturvidenskabelig dannelse er centrale mål for folkeskolen og de gymnasiale uddannelser. Artiklen diskuterer eksisterende forståelser af naturvidenskabelig dannelse hvor natur-videnskabelig dannelse opfattes som en særskilt dannelsesform, og hvor begrundelserne for naturvi-denskabelig dannelse især henviser til betydningen for hverdagslivet og for demokratisk og kulturel deltagelse. Artiklen argumenterer for at betragte naturvidenskaben som del af en samlet almendan-nelse og for at give større opmærksomhed til naturvidenskabens bidrag til den dannelse som retter sig mod privatpersonen og forståelsen af sig selv som menneske. Undervisning som retter sig mod dette dannelsesbidrag, vil kunne bidrage til oplevelser af relevans hos især ældre elever.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2023

SP - 7

EP - 25

JO - MONA

JF - MONA

IS - 3

ER -

ID: 366392124