1. februar 2022

Marsbasen

English version

Marsbasen er et samarbejde mellem Institut for Naturfagenes Didaktik, Copenhagen Game Lab, Niels Bohr Institutet, Greve Gymnasium, Københavns Åbne Gymnasium og Tørring Gymnasium. Projektet blev i december 2018 bevilget 5 millioner kroner af NOVO Nordisks uddannelsesindsats for efteråret 2018.

Projektet går ud på at lave et spil, som lærere kan bruge til at undervise elever i pensum i Fysik C. Undervisning med Marsbasen tager form af en interaktiv og delvist digital historie, hvor eleverne har rollen som pionerer på Mars ude i fremtiden. I løbet af historien stilles eleverne overfor en række problemer med fysikfagligt indhold. Det er i forbindelse med løsningen af disse problemer, eleverne lærer fysik. Vi har valgt at kalde undervisningsmetoden for et narrativt baseret blended-learning environment spil. Grundlæggende er opgaven at lave undervisningsmateriale som dels opfylder kravene til pensum for Fysik C, dels har en interaktiv historie som fokus, og - meget vigtigt - gør at eleverne kan lære - og har lyst til at lære - fysik.

Læs mere om projektet her.

Projektgruppe

Institut for Naturfagenes Didaktik

Adjunkt Jesper Bruun, projektleder

Ekstern lektor Ida Viola Kalmark Andersen

Professor Helle Mathiasen

Stud. scient. Jesper Mads Hansen

Copenhagen Gamelab

Senior spildesigner Mads Brynnum

Senior UX designer Marie Oosterbaan

CEO Henning Basballe

CTO Diana Juncher

Niels Bohr Institutet

Videnskabelig medarbejder Viktor Lindahl Holm

Lektor Linda Udby

Lektor Kjartan Kinch

Tørring Gymnasium

Lektor Lone Brun Jacobsen 

Københavns Åbne Gymnasium

Lektor Jesper Dalskov Jul

Greve Gymnasium

Adjunkt Anna Gellert

Lektor Johan Jacobsen

Projektperiode

  1. februar 2019  til 1. februar 2022

Finansiel støtte

Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden. Bevillingsnummer: NNF18OC0052291.